Fra snak til handling: Engager majoriteten

Snakken om diversitet og inklusion forbliver oftest kun en snak, som primært optager kvinder. Så hvad gør vi for at få majoriteten af de ansatte i it-branchen med i debatten?

Visma Dataløn & Proløn har oplevet en imponerende stigning i medarbejdertilfredsheden de seneste år og har etableret sig højt på ranglisten over IT-arbejdspladser med en høj grad af diversitet og inklusion.

Så hvad er hemmeligheden bag deres succes, og hvilke strategiske initiativer har de iværksat for at opnå det resultat?

Lyt med i 4. udgave af podcasten BusinessReview DIVERSITET, hvor Søren Vejby har inviteret Managing director Karina Wellendorph, Visma Dataløn & ProLøn, samt politisk chefkonsulent hos IT-Branchen, Charlotte Holm Billund, i studiet til en snak om nogle af de initiativer, som allerede har virket i arbejdet med diversitet og inklusion, men også ser på hvordan vi fremadrettet kan blive endnu bedre til det.

Hvordan gør vi diversitet mere inkluderende?

Det kan være en udfordring at bringe diversitetsproblematikken i virksomhederne på banen, især når det kommer til at diskutere emnet med de mandlige kolleger.

Og skal det lykkes at knække nøden, så flere mænd bliver engageret i debatten, mener både Karina og Charlotte, at man bør gentænke måden, vi taler om begrebet diversitet. Derfor er det vigtigt at fremhæve nogle af de aspekter, som sjældent får lov til at fylde meget, og måske af den årsag gør, at snakken er svær at blive inkluderet i, forklarer Karina Wellendorph:

Jo mere, vi får talt ind i, at det er bredere end køn, jo mere får vi de mandlige ledere med.

Manglen på en nuanceret og åben snak om emnet kan derfor resultere i, at man ikke tager stilling til diversitet ude hos virksomhederne. Og det kan skyldes, at der er kommet en frygt for ikke at gøre det rigtige og i det hele taget ikke at gøre nok:

“Der er mange, som er bange for at gøre noget forkert. Man er bange for ikke at gøre det rigtige fra start. Så nogle gange kan det virke nemmere ikke at gøre noget som helst,” siger Charlotte Holm Billund.

Et af de fælles ønsker er derfor også, at vi ikke skal bruge diskussionen om inklusion og diversitet til at måle og pege fingre ad hinanden. I stedet bør vi finde glæde i de initiativer og den positive udvikling, som finder sted, så flere både tør og får lyst til at engagere sig i diversitetsagendaen.

Diversitet og inklusion ses på bundlinjen

Inklusion og diversitet har udviklet sig til at være afgørende faktorer for virksomheders succes. Ved at skabe et inkluderende miljø kan virksomheder drage fordel af en bred vifte af perspektiver og idéer, som er med til at styrke innovationen og beslutningsprocessen.

Vi mangler jo ikke evidens for, at det virker, og at innovationen og bundlinjen bliver bedre. Så alt det, man bliver målt på som topleder, er på plads.

– Charlotte Holm Billund

En aktiv stillingtagen og et strategisk arbejde med diversitet og inklusion er med andre ord noget som kan ses direkte på bundlinjen. Og det er derfor vigtigt for virksomheder, som stræber efter at styrke diversitetsarbejdet, at topledelsen træder i front og skaber et fundament af psykologisk tryghed.

Dette indebærer at etablere klare mål og strategier for diversitets- og inklusionsinitiativerne, skabe gennemsigtighed omkring processen og beslutningerne, men også skabe et miljø, hvor medarbejdere føler sig frie til at udtrykke forskellige synspunkter og ideer uden frygt for negative konsekvenser.

Træd indenfor og tag del i den fjerde episode af podcasten Business Review DIVERSITET, hvor Charlotte Holm Billund og Karina Wellendorph udforsker de strategiske aspekter ved arbejdet med diversitet og inklusion, så du kan få indflydelse i retningen på din arbejdsplads.

Om podcasten

Business Review DIVERSITET er en podcast, der sætter fokus på, hvordan vi kan skabe mere diversitet i erhvervslivet.

I hvert afsnit taler vi med udvalgte gæster om emner, der spænder bredt lige fra alder, køn, rekruttering, neurodivergens og de unges krav til diversitet på arbejdspladsen, til mænd på barrikaderne og pink washing. Podcasten er produceret af Partnermedier og BusinessReview.dk i samarbejde med IT-Branchen. Podcasten har sponsoreret indhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *