Derfor skal du måle på dine medarbejderes trivsel systematisk

Delegate og e-conomic gør det allerede: Måler på medarbejdernes humør og arbejdstilfredshed. Og ikke kun som del af en klassisk årlig arbejdspladsvurdering, men månedligt eller ugentligt. Det kan nemlig være et effektivt værktøj til at sikre velfungerende teams og en succesfuld organisation i det hele taget.

I it-branchen er vi vant til at data er guld. Men når det angår data om virksomhedernes måske vigtigste asset, medarbejderne, er det ikke alle, der prioriterer at måle og følge op på tilfredsheden. Og det er er ærgerligt, for der kan være stor effekt af at tage pulsen på medarbejdernes trivsel:

Det der fungerer særligt godt er, at vi hele tiden kan gå ind og se tal på vores medarbejdes tilfredshed. Vi kan se nøjagtigt, hvor der er noget, der trykker. Er det stress, tillid, arbejdsopgaver eller noget helt andet? Og efterfølgende kan vi hele tiden gå ind og tweake og finde ud af, hvor det er, vi kan gøre noget anderledes”

Det fortæller Camilla Molbech West, People & Culture Specialist i Delegate.

Hos it-konsulenterne i Delegate bliver der hver uge gennemført en måling gennem systemet Officevibe. På de forskellige spørgsmål i undersøgelserne kan man svare anonymt, men ønsker man det, kan man også angive sit navn. Målingerne i teams med under fem medarbejdere samles i en overliggende gruppe, så anonymiteten er sikret.

Medarbejdernes daglige trivsel påvirker hele virksomheden

Også for virksomheden bag landets mest populære regnskabsprogram e-conomic er det vigtigt at måle på medarbejderes trivsel af flere årsager:

”For det første ønsker vi at få et klart indblik i, hvor vi står som organisation, og hvordan vi løbende kan fortsætte med at udvikle og forbedre vores arbejdsmiljø,” fortæller Interim HR Director, Emilie Krogh Hansen og fortsætter:

”Derudover er det vigtigt at se på, hvordan medarbejdertrivsel påvirker organisationen som helhed og ikke blot i de enkelte teams. Ved at sammenholde resultater på tværs af organisationen får vi indblik i, hvordan vi arbejder på tværs”.

I e-conomic bruger man værktøjet Peakon til at måle medarbejdertilfredshed månedligt. Medarbejdertilfredshedsundersøgelsen består af 6-8 forskellige spørgsmål. Der er mulighed for medarbejderne kan tilføje kommentarer eller feedback til hvert spørgsmål for at fange den fulde vifte af feedback og bekymringer. Omkring 77 % af medarbejderne deltager i målingerne og e-conomics eNPS-score (medarbejdertilfredshed) ligger generelt højt på +71.

Undersøgelser forpligter til handling

De mange målinger kræver dog, at man fra ledelsens side afsætter ressourcer til at gennemgå data fra undersøgelserne – og ikke mindst, at man følger op på resultaterne.

Camilla Molbech West forklarer, at lederen i det enkelte team i Delegate, af den grund, er forpligtet til at give et svar tilbage på større problematikker. En dialog, der efter medarbejderens ønske enten kan foregå anonymt gennem Officevibe eller personligt mellem medarbejder og leder.

Og oplevelsen af, at målingerne forpligter, kan Emilie Krogh Hansen genkende: ”Hvis medarbejderne ikke oplever, at deres tanker og bekymringer bliver hørt, og at lederne aktivt arbejder med den feedback, der bliver givet, så er vi lige vidt. Derudover ligger der en opgave i at sikre, at medarbejderne føler sig trygge ved at bruge værktøjet og rent faktisk stoler på, at der er fuld anonymitet.”

Kort, men godt

Udover at sikre og tage anonymiteten seriøst er det også vigtigt ikke at overvælde medarbejderne:

”En af de vigtigste ting, jeg vil råde andre HR-direktører til, er at være opmærksomme på antallet af spørgsmål, man stiller i sin undersøgelse. For mange spørgsmål kan føre til “undersøgelses-træthed” og kan resultere i lavere svarprocenter,” fortæller Emilie Krogh Hansen. Derfor anbefaler både Delegate og e-conomic at holde undersøgelserne korte og præcise for at undgå at overvælde medarbejderne.

Målinger må ikke blive en sovepude

I Delegate er de løbende undersøgelser med til at sikre, at virksomheden forpligter sig på deres kerneværdier. Men målingerne kræver en stor og vedholdende indsats fra ledelsen:

”Man kan ikke bare tro, at man kan lave en medarbejderundersøgelse eller en kulturprofil, og så er det klaret. Vi har fokus på arbejdskulturen og medarbejdertrivslen hele tiden – også når, det kommer til de små ting”, konkluderer Camilla Molbech West.

En konklusion som Emilie Krogh Hansen er enig i:

Det er vigtigt at huske, at medarbejdermålinger aldrig må blive en sovepude for ledere. Det er et værdifuldt værktøj til at forstå, hvordan ens teams trives, men det er kun effektivt, hvis man bruger resultaterne rigtigt. Når man anvender resultaterne på en meningsfuld måde, kan det hjælpe en med at skabe mere effektive og harmoniske teams.”

  • Vi har indført en måling af Medarbejder Pulsen

    Det er 6 spørgsmål, der tager “pulsen” på medarbejdertrivsel og medarbejderne har også mulighed for at skrive kommentarer.

    Svarene er anonyme.

    Vi måler pulsen hver måned og det giver os et godt indblik i områder / teams , hvor der er brug for ekstra indsats ift. medarbejder trivslen.

    1. Hej Morten

      Mange tak for din input og erfaring fra Semler.

      Mange hilsner
      Anne Sofie

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *