Tilbage i 2005 var det ikke mange, der havde hørt om GoMore og deleøkonomi. Men det afholdt ikke Matias Møl Dalsgaard og Søren Riis fra at føre deres gode ide om GoMore og en dansk samkørselsplatform ud i livet. En ide, de på ingen måde havde drømt om, ville tage godt ti år for danskerne at tage til sig.
Skalering kræver modenhed i markedet
I de første par år af GoMores levetid var det primært en lille gruppe loyale first-movers, der kunne se potentialet i forretningsideen, som var med til at drive platformens vækst.
Men selvom den lille gruppe af loyale kunder gjorde meget for forretningen, var det som om, at resten af markedet ikke var lige så klar på ideen om deleøkonomi og samkørsel.
Derfor valgte Matias og Søren at holde GoMore på et hobbyniveau.
Men hen imod 2013 begyndte de at opleve en større tilstrømning af brugere til deres platform, og pludselig gik GoMore fra at være et hobbyprojekt til et fuldtidsprojekt.
”I 2005 var folk ikke særlig åbne overfor at mødes med fremmede via digitale platforme og sociale medier, og derfor var deleøkonomi ikke så populært. Men i starten af 2010’erne blev folk mere komfortable ved brugen af sociale medier, fordi de vidste, at der faktisk var en rigtig person på den anden side. Det blev altså mere naturligt at mødes fysisk med personer man havde mødt på nettet. En adfærd der i den grad har været med til at gøre deleøkonomi til det, det er i dag,” fortæller Matias, CEO og stifter af GoMore.
Danmark har potentiale, men også barrier
GoMore er et godt eksempel på, hvordan teknologi kan være med til at fremme en bæredygtig hverdag og skabe nye forretningsmodeller. Hos GoMore er man da heller ikke i tvivl om, at vi vil se flere af disse typer startups i fremtiden.
”Med al den fokus vi har på klima lige nu, kommer vi helt klart til at se flere grønne startups i fremtiden. Regeringens intentioner mht. klima og teknologi er gode og ambitiøse, men man skal også huske på, at regulering kan sætte en stopper for innovationen og mulighederne,” udtaler Matias og slutter:
”Selvom Danmark er et godt land at gøre forretning i, risikerer vi at miste lovende startups til udlandet af den simple årsag, at andre lande har væsentligt mindre regulering. Noget der påvirker os hos GoMore, men også Danmarks fremtidige konkurrenceevne.”
Med en forretningside der har taget mere end ti år for danskerne at tage til sig, har GoMore i den grad mærket, at det kræver mere end blot gode ideer at skalere en forretning. Det kræver også, at markedet er klar til at tage imod ideen samt at de mere formelle rammer kan understøtte virksomhedens potentiale.
Hvis du vil høre mere om GoMore’s vækstrejse og perspektiver på livet som startup i Danmark, så er du heldig. Matias Møl Dalsgaard slår nemlig vejen forbi IT-Branchens årsmøde den 26. marts på Børsen, hvor der vil være både spændende oplæg og masser af netværk.