Efter mere end 15 år i it-sikkerhedsbranchen har Christoffer Bech, der er Director of cyber Defence i itm8’s cyber security division og chef for 21 medarbejdere, oplevet rigtigt mange forskellige personlighedstyper – og især mange der har, hvad han kalder krøllede hjerner.
”Neurodivergent er et meget akademisk ord at bruge. For det er jo ikke en sygdom at have en krøllet og anderledes hjerne. Det er en superkraft for nogle, mens det for andre er et handicap – eller begge dele. I vores branche kan det virkelig være en superkraft, og derfor handler det, om at forstå deres måde at forstå verden, tænke og arbejde på, så de trives og præsterer godt,” fortæller Christoffer Bech.
Refleksion: Overvej om der er nogle i dit team, der har en krøllet hjerne, og hvordan det påvirker dem positivt og negativt. Har du det der skal til for at forstå en krøllet hjerne?
Du skal kunne lede forskellige personlighedstyper
Hvordan den enkelte medarbejder bedst trives og er mest produktiv, er meget forskelligt.
Nogle medarbejdere er meget analytiske og fordyber sig, hvilket gør, at de ofte har behov for at kunne skærme sig af fra omverdenen for at kunne arbejde godt, og de kræver, at man holder godt øje med, om de fordyber sig i det rigtige for virksomheden.
Andre kan være enormt initiativrige og kaste mange bolde op i luften. De kan have behov for hjælp til at prioritere deres arbejdsopgaver, så deres mønster bliver en styrke for virksomheden og ikke skaber kaos og manglende produktion.
Medarbejdere kan være ekstroverte eller introverte, men det er ikke det samme, som at man som leder ved, hvad der foregår på indersiden af hoved. Derfor kræver det nærværende ledelse.
Medarbejderne er vores eneste ressource i it-branchen, og det er afgørende, at vi ikke misser muligheden for de krøllede hjerners vigtige viden og ideer.
Prøv dette: Beslut dig for et fast tidspunkt på dagen, hvor du helst ikke skal forstyrres, men gør opmærksom på, at man er velkommen til at komme forbi på alle andre tidspunkter. Når folk kommer forbi så sørg for at have en positiv attitude og giv dem dit fulde fokus.
”Bare det at man bliver hørt, kan gøre en kæmpe forskel. Så start med at lytte. Man skal huske på, at uden medarbejdere så er man ikke noget som leder eller virksomhed. Derfor er ens vigtigste opgave også at få dem til at lykkedes. Så vær glad, når du bliver forstyrret, da det jo er et tegn på, at ens medarbejder gerne vil have din hjælp, og de har modet til at bede om det,” siger Christoffer Bech.
Som Director for Cyber Defence har Christoffer Bech mange medarbejdere, der er utroligt fagligt dygtige, og som sætter en ære i at gøre tingene korrekt og til 100%. Og det skal man respektere.
Det kræver dog, at man sætter sig ind i måden de kommunikerer på og accepterer, at deres faglige tilgang til tider kan virke kompromisløs, ufleksibel og firkantet. Det er lige præcis denne type medarbejder, som har skabt vores digitale virkelighed. Så det er bare at følge med.
”For de faglige perfektionister kan de værste ledere være både dem, der intet ved fagligt og derfor ikke forstår dem, og dem der er tekniske, og som blander sig i deres faglige vurderinger. Her er det vigtigt, at man respekterer medarbejdernes faglighed, holder dem ansvarlige og hjælper dem med at skabe resultater. Det er afgørende at man giver dem lov til selv at skabe nye løsningerne, metoder og bidrage til gode håndværk,” udtaler Christoffer Bech.
Større åbenhed om udfordringer og diagnoser
Selvom tiden taler for langt større åbenhed omkring mentale udfordringer, neurodivergente diagnoser mv (f.eks. autisme, ADHD, OCD, tal- eller ordblindhed), så er det stadigt svært for mange at tale om.
Det er også nyt land at forholde sig til det, som en del af ens ledelsesopgave. Derfor er det også vigtigt, at man som leder er med til at skabe et rum, hvor det netop er trygt at tale om sådan nogle ting.
Prøv dette: Kald ind til et lesson learned, lesson indentified møde, når et fælles projekt er afsluttet. Skab et trygt rum til at fortælle resten af teamet, hvordan man ærligt har oplevet opgaven, både personligt og fagligt. Det udvikler både medarbejdere og virksomheden.
”For nyligt overhørte jeg nogle kollegaer tale sammen. En fortalte, hvordan han tidligere havde følt det som at have 1.000 browser-vinduer åbnet på samme tid inde i sit hoved. Nu havde han fået nogle piller, der gav ham fuldstændig ro. Det kan måske lyde lidt underligt, men jeg blev faktisk utroligt glad. Det betød nemlig, at vi er lykkedes med at skabe et trygt rum, hvor man kan dele den slags med hinanden. Derfor er det også vigtigt, at man som leder først og fremmest ser sine medarbejdere, som de mennesker de er,” slutter Christoffer Bech.