Danmark er igennem flere år blevet anerkendt for at være et af de lande, der er længst fremme med offentlig digitalisering. Det skyldes blandt andet en strategisk og ambitiøs satsning på digitale løsninger gennem mange år.
Særligt i 00’erne kom der godt gang i digitaliseringen som følge af de fællesoffentlige digitaliseringsstrategier, der satte barren højt og holdt det offentlige op på digitale målsætninger og bølgeplaner.
Med udløbet af strategien i slutningen af i år er det igen blevet tid til at lægge planer for fremtidens digitale Danmark.
En nødvendig strategi for fremtiden
Vi har brug for fortsat at satse ambitiøst på digitaliseringen, hvis vi vil fremtidssikre vores velfærdssamfund.
Antallet af ældre vokser, og i 2036 vil der ifølge Danmarks Statistik være dobbelt så mange borgere over 80 år, som der er i dag, ligesom der om få år vil der være op til dobbelt så mange borgere med de mest udbredte kroniske sygdomme i forhold til 2015.
Samtidig vil der være færre personer i den arbejdsdygtige alder. Hvor der i dag er 4,3 for hver borger over 65 år, vil det antal være halveret om bare 25 år.
Det sætter vores velfærdssamfund under pres.
Hvis vi ikke bruger de digitale muligheder til at genopfinde de offentlige ydelser, bliver det ganske enkelt umuligt at følge med.
Vi skal turde at tænke nyt
Det er afgørende, at vi holder momentum på den offentlige digitalisering. Det fællesoffentlige digitaliseringsarbejde er en væsentlig faktor i forhold til at skabe et højt ambitionsniveau, men strategien har også til tider været en tung og knap så fleksibel måde at drive den fællesoffentlige digitalisering på.
Teknologien ændrer vores samfund i en hastighed, hvor 4 eller 5-årsplaner ikke kan følge med.
Tag f.eks. NemID, der blev besluttet i 2007 og i en tid før smartphones. Da den var færdigudviklet i 2010, var smartphones godt på vej til at blive allemandseje, og det lille papkort virkede pludselig umådelig gammeldags.
I dag bruger omkring 2 mio. dansker den mobile version af NemID, men det var først i 2018, at vi fik appen. 8 år efter lanceringen…
Vi har brug for at drive den fællesoffentlige digitalisering i en hastighed, der kan følge med de digitale muligheder. At finde en så fleksibel model, at vi løbende kan tilpasse arbejdet til de nye muligheder.
For vi har ikke længere tid til at vente otte år på den rigtige løsning.
Men det kan være en svær balancegang at sikre både fleksibilitet, hastighed og ambition i en og samme strategi.
IT-Branchens ønsker til den kommende strategi
For at komme godt videre med den fællesoffentlige digitalisering, bør en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi:
- Have flerårige forpligtende målsætninger, der kan sikre, at den offentlige sektor har økonomien, ressourcerne og den politiske opbakning til at gennemføre den digitale omstilling.
- Udstikke en samlet retning og skabe sammenhæng i de initiativer, der digitaliserer den offentlige sektor.
- Måle på de ønskede effekter. Effekter som ikke kun omhandler økonomi, men også serviceniveau, tillid, gennemsigtighed, sammenhæng og bæredygtighed. Det er afgørende, at den offentlige digitalisering ikke blive en complianceøvelse, hvor vi styrer efter at gennemføre en række initiativer for initiativernes skyld.
- Tage fat i de store emner, som cloud, data og AI, hvor det offentlige er ved at falde bagud. Vi skal have markante målsætninger om at løfte det offentlige på disse områder.
Hvis du vil vide mere
Har du spørgsmål eller input til, hvordan vi arbejder på at skabe en bedre offentlig sektor, kan du kontakte Martin Jensen Buch, som bestyrer vores udvalg for offentlig digitalisering og sundheds-it.