Med under 14 dage tilbage af året er målet om, at 90% af danskerne skal have tillid til myndighedernes digitale løsninger, milevidt fra at blive nået. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmark Statistik, hvor en alt for lille del af danskerne viser tillid til det offentlige.
”Desværre er det gået den helt forkerte vej, siden regeringen satte sig et mål for danskernes tillid til de digitale offentlige løsninger. Det er et kæmpe problem for Danmarks fortsatte digitalisering, at danskerne ikke har tillid til de offentlige løsninger,” udtaler Mette Lundberg, direktør for politik & kommunikation i IT-Branchen.
Høje ambitioner men langt fra mål
I 2018 offentliggjorde den tidligere regering strategien ”Digital service i verdensklasse”, hvor målsætningen for danskernes tillid blev slået fast.
”Inden 2024 skal 90 procent af borgerne derfor have tillid til det offentliges behandling af data, og 60 procent skal have høj tillid,” skrev innovationsminister Sophie Løhde (V) dengang.
På det tidspunkt havde 83% af danskerne i nogen eller høj grad tillid til myndighederne, når det handlede om håndtering af personlige oplysninger.
Med kun få dage tilbage af målsætningen fra 2018 har vi desværre aldrig været længere fra målet.
I 2023 svarer 78% af befolkningen, at deres tillid til de offentlige digitale løsninger generelt er høj. Og blot 57% er meget enige eller enige i, at den offentlige sektor passer godt på deres personlige oplysninger.
”Stort set alle større udmeldinger fra regeringen har på det seneste handlet om, hvordan en yderligere digitalisering er essentiel for at løse mange af de udfordringer, der er i det offentlige. Men det kommer jo ikke til at ske, hvis myndighederne ikke evner at løfte opgaven,” siger Mette Lundberg.
Tillid er altafgørende for digitaliseringen
Danskerne er nogle af dem, der bruger offentlige digitale ydelser allermest. I 2022 brugte 78% af befolkningen de offentlige digitale tjenester én gang om ugen eller oftere.
Desværre udfordres danskernes tillid til offentlige it-løsninger ifølge IT-Branchen bl.a. af, at man alt for ofte kan læse om myndigheder, der ikke har haft styr på det digitale.
Bare i 2022 modtog Datatilsynet over 5.179 anmeldelser om sikkerhedsbrud hos offentlige myndigheder. 2/3 af alle databrud i Danmark kom altså fra det offentlige sidste år.
”Hvis vi skal nå de digitale ambitioner, skal vi først og fremmest sikre, at danskerne fortsætter med at bruge de digitale kanaler. Og det kræver tillid. Derfor er der også brug for et øget fokus på at øge cybersikkerheden. Det offentlige har flere steder et efterslæb i forhold til at få øget investeringerne i cybersikkerheden. Det bliver meget centralt for regeringen og det offentlige at investere i den kommende tid,” fortæller Mette Lundberg.
Hun understreger, at det ikke alene er en opgave for det offentlige, men at it-branchen også har et stort ansvar for, at de offentlige løsninger er velfungerende.
Både borgere og virksomheder skal sikres en god brugeroplevelse, og digitaliseringen skal understøtte den måde borgerne og virksomhederne arbejder og kommunikerer på. Og et bedste resultat får man, når der er et tæt samarbejde mellem det offentlige og de private it-leverandører.
“Vi er nødt til at holde fast i den høje it-anvendelse hos danskerne, hvis vi skal fortsætte den digitalisering, som regeringen har planer om. Senest har regeringen med sin 2030-plan lagt vægt på, at vi skal bruge digitalisering til at løse nogle af de store samfundsudfordringer, vi står overfor, men det kræver, at danskerne fortsat føler sig trygge og godt tilpas ved at bruge de offentlige tjenester,” slutter Mette Lundberg.