Det globale marked for AI software, hardware og service forventes ifølge IDC at stige fra 72 milliarder kr. sidste år til 349 milliarder kr. i 2021.
”Der er tale om et begyndende kapløb, hvor især ikke-tech firmaer opruster, fordi de er bange for, at de ellers vil sakke bagud. Men der er stadig mange virksomheder, der endnu ikke har sat sig ind i forretningspotentialet for kunstig intelligens. Så det vi ser nu, er blot begyndelsen på et større teknologiskifte,” udtaler Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.
En analyse fra MIT’s Sloan Management Review og Boston Consulting Group viser da også, at 85% af virksomhederne mener, at AI vil give dem en konkurrencefordel. Dog er blot en ud af 20 reelt er gået i gang med at bruge kunstig intelligens i deres forretning.
Hype eller nødvendighed?
Det store spørgsmål er, om virksomhederne er grebet af en umiddelbar teknologibegejstring, eller om der er reel forretning i at investere i kunstig intelligens.
Når Bloomberg kan berette, at børsnoterede virksomheder verden over nævnte AI og machine learning i deres kvartalsrapporter mere end 700 gange i 4. kvartal 2017, kan man måske godt frygte, at der er gået mere hype end virkelighed i teknologien.
Spørger man Birgitte Hass, skal man da også passe på med at tro, at kunstig intelligens bare er noget man skriver ind i sin strategi og derefter installerer i løbet af en mandag morgen.
”AI-systemer kræver, at man forbereder sine data grundigt, og derefter bruger tid på at tilpasse algoritmerne. Ellers får man ikke noget ud af det. Gør man det rigtigt, får man til gengæld et resultat, der svarer til, hvad en hel hær af statistikere med uendelig tid og ressourcer kunne have gravet frem. Bare så meget hurtigere og væsentligt billigere.”
Kunstig intelligens handler nemlig grundlæggende om at analysere enorme mængder data, finde mønstre og komme med anbefalinger på egen hånd.
Og netop virksomhedernes behov for at få noget brugbart ud af de mange data, der findes i virksomhedens systemer, kombineret med nem adgang til masser af computerkraft gør, at AI helt sikkert vil finde indpas i næsten alle industrier i årene der kommer.
Dermed bliver det også nødvendigt, at man som virksomhed forholder sig til, hvordan man selv kan bruge kunstig intelligens til at styrke sin forretning.
For man kan være sikker på, at mindst en af konkurrenter gør det.
Flere industrier vil blive forandret
En af de industrier, der er godt i gang med at forandre sig pga. kunstig intelligens, er transportsektoren. Ikke bare fordi de selvkørende biler og lastbiler så småt er begyndt at komme ud på vejene, men i høj grad fordi hele logistikken snart vil blive styret af AI.
Skal man f.eks. levere 25 pakker til 25 forskellige adresser, er der ifølge Goldman Sachs op til 15 septillioner mulige måder at gøre det på, hvilket gør det helt umuligt for et menneske at overskue og planlægge den optimale rute. Især hvis man har en hel lastbil fyldt med pakker.
UPS i USA har da også investeret i kunstig intelligens til netop at beregne optimale fragtruter. De har nemlig fundet ud af, at hvis deres chauffører kan kører bare en mile mindre om dagen, betyder det en årlig besparelse på omkring 300 mio. kr.
Et andet område, der er ved at forandre sig markant pga. softwarerobotternes indtog, er kundeservice.
På bare fire år forventer analysevirksomheden Gartner, at antallet af kundeinteraktioner, der håndteres 100% af AI, vil femdobles og dermed håndtere 15% af alle kundehenvendelser i verden.
Allerede i 2019 forventer Gartner, at 40% af alle henvendelser vil involvere kunstig intelligens på en eller anden måde.
Så det et teknologisk skift, der kommer til at gå stærkt.
”Mulighederne med kunstig intelligens er enorme, og der er ingen tvivl om, at det vil forandre hele industrier over de næste år. Helt på linje med den måde samlebånd og automatisering forandrede verden under den industrielle revolution,” siger Birgitte Hass.