”Disruptionhypen er endegyldigt væk, og vi kan se, at virksomhederne er gået tilbage til den mere klassiske digitalisering 1.0, hvor det er de basale emner som sikkerhed, besparelser og procesoptimeringer, der er vigtigst,” siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.
Hvor it-virksomhederne sidste år arbejdede med f.eks. UX/CX, disruption og Design Thinking, er det i år persondataforordningen, it-sikkerhed og big data, der er de væsentligste fokusområder.
Hvilke af følgende ting vil din virksomhed arbejde med i 2018?
For kunderne handlede 2016 bl.a. om at digitalisere kundeservicen, bruge virksomhedsdata mere intelligent og om at øge omsætningen.
I 2017 er det dog igen de mere klassiske dyder som produktivitet, optimering og besparelser, der driver digitaliseringsinitiativerne.
Det viser resultatet af årets IT-Barometer undersøgelse, som IT-Branchen gennemfører hvert år.
Er fantasien forsvundet?
I en teknologisk verden, hvor opfindsomme virksomheder hurtigt kan gribe en markedsmulighed og blive global spillere, er det bekymrende, at danske virksomheder har slået det digitale bakgear til.
”Hvis danske virksomheder ikke hele tiden formår at være på forkant med udviklingen, men blot ser teknologien som en måde at spare penge på, taber vi i sidste ende indtjening og arbejdspladser til udlandet. Så det er farligt at lade fantasien blive liggende i skuffen, når man skal udvikle fremtidens forretning,” udtaler Birgitte Hass.
Hun mener dog ikke, at det blot er virksomhedernes egen skyld. It-branchen har også et stort ansvar for hele tiden at vise erhvervslivet, hvordan det kan vokse og videreudvikle sig ved at bruge de mange nye teknologier rigtigt og innovativt.
”Det er os som branche, der om nogen ved, hvor de næste muligheder er. Derfor har vi også et ansvar for at vise vejen, og for hele tiden at udfordre de eksisterende forretningsmodeller,” siger Birgitte Hass.
Dermed lægger hun sig tæt op af futurist og virksomhedsrådgiver Jens Ulrik Hansen, der bl.a. taler på IT-Branchens årsmøde.
En af hans pointer er netop, at teknologien åbner for næsten uanede muligheder, men at man bliver nødt til at skabe nye synergier i virksomhederne, og udfordre det eksisterende tankesæt, hvis man vil vinde i fremtiden.
Her kan du læse hele IT-Barometer 2018 analysen.