Hvordan kommer din it-virksomhed på børsen?

IT-Branchens nye artikel-univers ’Sådan kommer du på børsen’ skal hjælpe it-virksomheder med at få overblik over, hvad det kræver at gå på børsen, og hvordan man tager det store skridt.

I den danske it-branche ser vi, at flere og flere virksomheder overvejer en børsnotering, når de skal ud og skaffe kapital til deres vækststrategi. En beslutning om at gå på børsen kan nemlig være afgørende i forhold til at kunne nå virksomhedens vækstpotentiale og sikre dens fremtid.

Men en børsintroduktion (IPO) kan for mange være svær at gabe over, for hvad skal der egentlig til, og hvordan ser processen før, under og efter en IPO ud?

Derfor har vi i IT-Branchen lavet en ny temaside, som indeholder en række relevante artikler, der kan gøre dig klogere og klæde dig på til de forskellige aspekter og faser af en IPO.

Her finder du temasiden Sådan kommer du på børsen.

På siden kan du dykke ned i følgende emner:

Er du klar til en børsnotering?

Hvornår er man som virksomhed egentligt klar til en IPO, og hvornår giver det overhovedet mening at gå på børsen? Læs her om, hvilke overvejelser du skal gøre dig inden en IPO.

Hvilke samarbejdspartnere skal du have under en børsnotering?

At blive børsnoteret er en af de største beslutninger i en virksomheds livstid, og derfor er det essentielt at sammensætte det helt rigtige team til en succesfuld IPO. Bliv klogere på, hvem du skal have med i dit team.

Disse dokumenter er vigtige at have styr på inden børsintroduktionen

Både børsen og investorerne stiller en lang række krav til, at man skal kunne dokumentere sin forretning både historisk, i sin nuværende form og i forhold til dens fremtidsplaner.

Derfor skal man have helt styr på sine data og dokumentation. Her finder du en oversigt over vigtige dokumenter.

Hvorfor skal man overveje pre-funding?

Flere virksomheder benytter sig af en såkaldt pre-funding, hvor de sikrer sig kapital, inden de går på børsen. Men hvorfor er det noget, man som virksomhed skal overveje? Dette får du svar på i denne artikel.

Ansøgningen til børsen

Når man har besluttet sig for en IPO, skal virksomheden præsenteres for børsen, og den skal sige ok til børsplanerne. Her kan du se, hvilke krav børsen stiller til en virksomhed vedr. en børsintroduktion.

Den altafgørende virksomhedsbeskrivelse eller prospektet

For at kunne få lov til at gennemføre en IPO, skal man kunne fremvise en omfattende og detaljeret virksomhedsbeskrivelse eller få udarbejdet et børsprospekt.

Det er det dokument, som investorerne bruger til at vurdere, om de vil investere i virksomheden, og derfor det væsentligste dokument overhovedet. Se hvad det skal indeholde her.

Derfor er forhåndstegninger vigtige

Forhåndstegninger er ikke bare en vigtig måde at sikre sig funding på, men er også med til at mindske risikoen for, at børsintroduktionen ikke bliver succesfuld.

Derfor er det også væsentligt, at man bruger tid på at få forhåndstegnet sine aktier. Hvordan dette skal gøres, kan du læse om i denne artikel.

Presse og kommunikationsarbejdet er vigtigt under en IPO

For mange virksomheder, der planlægger at gå på Børsen, er investor- og pr-arbejdet en helt ny disciplin. Noget der kræver meget tid af ledelsen og ofte også en ny professionel samarbejdspartner. Her får du svar på, hvordan og hvad du skal kommunikere.

Hvordan fordeler man aktierne?

Når en virksomhed går på børsen, sker det, at aktien bliver overtegnet. Men hvad gør man så? I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan og til hvem aktierne skal fordeles.

Det fokuserer en investor på

Vi har spurgt en professionel investor om, hvad man typisk lægger vægt på, når man som investor skal vurdere en virksomhed, der snart går på børsen. Få her indsigt i, hvad der skal til, for at din virksomhed kan få investorer med ombord.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.