AI’er skal styre dit nyhedsflow fra danske medier

Danske nyhedsmedier er i gang med at udvikle deres egne AI anbefalingssystemer, der kan sortere i det massive nyhedsflow og give brugerne, hvad de ønsker.

AI’er skal styre dit nyhedsflow fra danske medier

Projektet hedder PIN, Platform Intelligence in News, og er et forskningsprojekt, der over de næste 3 år skal benytte kunstig intelligens til at udvikle danske nyhedsmedier, så de bliver mere relevante, engagerende og informerende.

I Podcastserien Blinde Vinkler, som IT-Branchen laver i samarbejde med IDA og tech-journalist Marie Høst, har vi denne gang inviteret folkene bag PIN-projektet i studiet.

Vi vil nemlig gerne blive klogere på, hvad projektet går ud på, og hvordan man undgår at skabe de såkaldte filterbobler, som mange algoritmer både tilsigtet og utilsigtet er med til at skabe.

Du kan høre podcasten Blinde Vinkler: Nyheder via kunstig intelligens her.

En verden styret af information og filterbobler

Med over 1,2 mia. hjemmesider og over 4,6 mia. mennesker online, der foretager over 4,2 mio. Google-søgninger i minuttet, er der ingen tvivl om, at vi både opsøger og bliver præsenteret for information og nyheder som aldrig før.

Men som Eli Pariser allerede fortalte på en TED Talk i 2021, så står vi overfor en kæmpe udfordring: ”Internettet viser os, hvad det tror, vi gerne vil se, men ikke nødvendigvis hvad vi har behov for at se. Du bestemmer ikke længere, hvad du bliver præsenteret for, og mere væsentligt, du bestemmer ikke længere, hvad der udelades.”

En udfordring som tech-giganterne og online platforme ofte er blevet skudt i skoen, at de ikke er gode nok til at håndtere. Deres algoritmer bliver beskyldt for ligefrem at være med til at øge filterboblerne og ekkokamrene, fordi man kun bliver præsenteret for de holdninger og nyheder, som man i forvejen er enig i.

Det vil et nyt dansk projekt, hvor forskere i samarbejde med Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken nu gøre noget ved.

En AI der vælger dine nyheder

PIN-projektet skal over de næste år hjælpe danske nyhedsmedier med at udvikle AI-tjenester, der kan give nyhedsanbefalinger til den enkelte bruger, så artiklerne fra de danske medier opleves mere relevante, engagerende og informerende.

En af de store udfordringer for medierne er nemlig mængden af nyheder. Flere danske medier publicerer måske over 50 nyheder om dagen, og læserne når ganske enkelt ikke at se de nyheder, som rent faktisk interesserer dem, inden de er forsvundet langt ned i nyhedsfeedet.

En anden udfordring, som de danske medier slås med, er kontroltabet om mediernes egne artikler og betalingsstrømme, når disse bliver delt og læst på f.eks. sociale medier.

Og det er de to udfordringer, som PIN-projektet bl.a. skal løse gennem brugen af kunstig intelligens.

”Det er vigtigt, at medierne selv tager kontrollen over de teknologiske muligheder og selv udvikler dem, så de er i overensstemmelse med de værdier, som vi har som nyhedsmedie,” fortæller Kasper Lindskow, der er forsknings- og innovationschef på Ekstra Bladet og projektleder på PIN-projektet bl.a. i podcasten.

Kan man undgå bias i en nyheds-AI?

Når en kunstig intelligens skal komme med anbefalinger til artikler, der kunne have ens interesse. Og når det sker på baggrund af, hvad man tidligere har vist interesse for og læst, er det oplagt at spørge ind til risikoen for at opbygge bias.

Dette bliver da også diskuteret og vendt i podcasten.

Kasper Lindskow er dog ikke så nervøs for dette. Han fortæller bl.a. at medierne jo selv vælger indholdet, og går meget op i, at algoritmerne styres efter mediets værdisæt.

Folkene bag mener dog ikke, at man helt kan undgå bias, da vi som mennesker langt hen ad vejen er opbygget af en stor samling bias. Derfor må vi også acceptere en eller anden form for bias, hvilket er ok så længe det ikke går ud over kvaliteten.

Sidst men ikke mindst har projektet fået en række forskere ind over, der netop skal kigge på de etiske aspekter og sikre mindst mulig bias i forhold til algoritmens anbefalinger.

Du kan høre hele podcastserien her og se, hvad vi eller har produceret af indhold til dine øre og hjerne.

1 svar

  1. Så længe medierne kæmper mod hinanden med lokale AI’er i stedet for i fællesskab at stille en AI til rådighed for brugeren – og så konkurrere på bedst at lave nyheder, der matcher forskellige læserprofiler (evt. koblet med mikrobetaling pr. nyhed), tror jeg ikke det gavner medierne i forhold til at brugerne vil benytte GAFAM til at udvælge nyheder for dem.

    Og hvorfor stoppe ved nyheder, når det er formidling af produkter og ydelser, som er den egentlige indtægtskilde, som man bør overtage fra GAFAM. Den udvikling er vi i de seneste år blevet klar til at understøtte i flere nordiske lande, herunder Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *