Sådan udvikler man it-løsninger i en krigszone

Det kræver noget helt særligt at få en it-virksomhed til at fungere, når størstedelen af medarbejderne arbejder i Ukraine, og dermed har krigen helt tæt på kroppen.

Sådan udvikler man it-løsninger i en krigszone

Med temperaturer på omkring 10 grader, var torsdag d. 24. februar 2022 ellers en mild dag i Kiev, hvor vintertemperaturen ellers ofte kan ligge et godt stykke under frysepunktet.

Det, der fik det til at løbe koldt ned af ryggen på borgerne i Kiev, var da heller ikke temperaturen, men luftalarmen og den efterfølgende lyd af missiler på vej ind over byen med deres altødelæggende indehold.

For netop den dag havde Rusland valgt at gå til angreb på Ukraine.

En krig der desværre stadig raser, og som ikke bare har enorme konsekvenser for landet, men som også betød en helt ny virkelighed for mange af de it-virksomheder, der har afdelinger og medarbejdere i Ukraine.

”Da Rusland pludselig angreb med både missiler og landstyrker nordfra, gjaldt det i første omgang om at få vores medarbejdere ud af Kiev. De skulle bare væk hurtigst muligt og i sikkerhed for bomberne,” fortæller Christian Holst-Jensen, CEO hos Global Mediator, der har ca. 70 af deres i alt 90 medarbejdere arbejdende i Kiev.

Krigen skabte en ny virkelighed

Blot to af de ansatte meldte sig efterfølgende til hæren, dagen efter at Ruslands angreb startede, mens nogle få valgte at flygte ud af landet. Resten af medarbejderne søgte ud til familiemedlemmer på landet, og væk fra de direkte krigszoner.

”Heldigvis havde vi pga. coronaen i årene før skabt en forretning og hverdag, der 100% kan fungere i skyen. Så systemmæssigt og i forhold til vores arbejdsprocesser, var vi egentligt godt rustet,” siger Christian Holst-Jensen.

Arbejdet var, på trods af den pludselige tvungne flugt, overraskende stabilt. Og allerede i løbet af forsommer 2022 vendte flere af medarbejderne tilbage til Kiev og til en ”normal” arbejdsdag. For hel normal var hverdagen ikke. Om natten foregik der stadig kampe i Kiev mod infiltrerede russiske enheder, hvilket skudhullet på 8. sal også vidner om.

Heldigvis var internet- og mobildækningen stabilt og hurtigt i hele Ukraine, så det var ikke netadgang, der manglede.

Fra oktober 2022 gik russerne dog målrettet efter den ukrainske infrastruktur, hvilket gjorde strømforsyningen til et stort problem. Af samme grund var powerbanks især i starten af krigen i høj kurs blandt medarbejderne, da det gjorde dem i stand til at kunne fortsætte deres arbejde på trods af strømudfaldene.

Men selv det var ikke altid nok.

Christian Holst-Jensen husker en episode, hvor en af udviklerne ikke havde fået ladet sin powerbank op, og derfor ikke ville have nok strøm til at kunne arbejde en hel dag.

Hun havde dog luret, at benzintanken i nærheden sandsynligvis måtte have en eller anden form for nødgenerator, da den hele tiden kunne pumpe benzin til bl.a. militæret.

Så hun fik overtalt ejeren til at koble sig på benzintankens nødsystem, hvorefter hun satte sig på en sodavandskasse og arbejdede i nogle timer, indtil hun var sikker på, at der var batteri nok til, at hun kunne løse resten af opgaverne tilbage på kontoret.

En ide flere medarbejdere efterfølgende benyttede sig af, og hvor tankstationen ofte bidrog med kaffe og the til arbejdet.

”Gennem hele krigen har jeg været enormt imponerede over, hvor dygtige medarbejderne har været til at finde løsninger, lys og håb i en hverdag, der ellers hurtigt kan virke helt uoverskuelig. Som om hele befolkningen bare kollektiv har besluttet sig for, at intet skal få dem ned med nakken, og at de nok skal klare det sammen,” udtaler Christian Holst-Jensen.

Kontoret blev hurtigt et fristed

Efterhånden som nødgeneratorerne og de ekstra indkøbte batterier blev installeret, kom kontoret igen op at køre for fuld styrke.

Dog havde de problemer inden installationen af nødgeneratoren, hvor strømmen kunne være væk i flere dage. Det stoppede dog ikke medarbejderne, der i stedet slæbte de 96 kg tunge batterier med til opladning på tankstationen og tilbage igen.

Det var på mange måder en mørk tid, men alt blev leveret normalt til kunderne, og i januar 2023 fik de endelig mulighed for at installere en generator til deres kontorbatterier.

”Det lyder måske lidt underligt, men mange medarbejdere synes faktisk, at det var befriende at komme ind på kontoret, og opleve en mere normal hverdag. Arbejdet kunne både få deres tanker væk fra krigens rædsler og samtidig give dem lidt frirum fra familien, som for manges vedkommende var vokset, da flere familiemedlemmer havde mistet deres bolig eller arbejde og dermed var tvunget til at flytte sammen,” forklarer Christian Holst-Jensen.

At medarbejderne er tilbage og arbejder som før, betyder dog ikke, at krigen bare er glemt.

Luftalarmen lyder stadig en gang i mellem, og alle medarbejdere har været til langt flere begravelser hos familiemedlemmer eller venner, end man burde kunne byde et menneske på så kort tid.

”Noget af det, som jeg har været mest imponeret over, er, at folk lever gennem luftangreb ved at sove i gange eller mindre udsatte områder af deres bolig, for så bare at gå i gang med arbejdet om morgenen. Dernæst den pligtfølelse som langt de fleste har over at deltage i at sikre landets økonomi – bl.a. ved at fortsætte med at arbejde og være med til at sikre et stærkt fællesskab. Det er en ret unik oplevelse,” siger Christian Holst-Jensen.

Medarbejdernes velbefindende er da også det, der har den absolut højeste prioritet hos Global Mediator.

”Vi har fire HR-medarbejdere samt en psykolog tilknyttet, som løbende har samtaler med hver eneste af vores ukrainske medarbejdere. Her kommer al snak om strategi og forretning i baggrunden, for fungerer vi ikke som individer, så fungerer ingenting. Så vi har fuld fokus på den enkelte medarbejders situation,” fortæller Christian Holst-Jensen.

En tilgang der har virket. Ikke bare er medarbejderstaben forblevet intakt. Den er faktisk vokset med 35% siden krigens start.

Tættere på en normal hverdag

I dag, ca. 1½ år efter krigens start, er Kiev på overfladen stort set tilbage til normalen. Der er naturligvis stadig sønderbombede bygninger, og lyden af missiler kan stadig høres en gang i mellem. Men der er blevet længere imellem angrebene.

Og takket været ukrainernes beslutsomhed og gå-på-mod, mangler der ikke længere basale fornødenheder ligesom logistikken og hverdagen fungerer. Ja siden russerne stoppede de direkte angreb, er der ligefrem kommet gang i cafeerne om aftenen igen.

Kontoret fungerer også fuldt ud, så længe der er strøm. Og mangler der det mindste i køleskabet, er det heldigvis nemt at få en omgang takeaway.

Faktisk går det så godt med forretningen, at de i sommermånederne i 2022 slog omsætningsrekord og siden er vækstet med 35%.

Alt sammen noget, der kan mærkes på humøret.

Den faste Company Day den sidste torsdag i måneden er altid fuldt booket, ligesom de faste pizza & fadølstorsdage er meget velbesøgte.

Og til sommerfesten i maj måned dukkede 71 op til firmaets Beach party, der blev afhold ved en sø blot 12 km fra Kiev, og hvor der var både grill, dj samt hyggeisbjørn og boldbaner til medarbejdernes børn.

”Status i dag er, at vi har et team, som er superdedikerede, som støtter hinanden – og som sørger for at arrangere sociale ting, så hverdagen synes så normal som muligt. Den største udfordring er i virkeligheden nok at støtte folk individuelt, når krigens virkelighed virkelig påvirker dem,” slutter Christian Holst-Jensen.

Så måske dufter det alligevel lidt af forår. I hvert fald er smilene og energien intakt hos de hårdtprøvede it-udviklere i Kiev.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *