Medlemmer skød efter potentielle jobansøgere

Der blev grinet, skudt, og talt sammen, da flere af IT-Branchens medlemmer havde udfordret en række ledige i Counter-Strike på Københavns nye gaming center. Københavns Kommune, Astralis, Krifa og eSport Danmark havde nemlig inviteret til alternativ jobmesse på Københavns nye gaming center.

Medlemmer skød efter potentielle jobansøgere

Jobprojektet skal være med til at synliggøre, hvordan man kan rekruttere digitale kompetencer gennem eSport, så unge dygtige talenter dermed får en kortere vej til job i virksomhederne. Et projekt der dermed adresserer et af dansk erhvervslivs helt store udfordringer.

”Virksomhederne står med en kæmpe kompetenceudfordring, og har lige nu svært ved at skaffe nok medarbejdere til deres mange opgaver. Gamere har en række unikke kompetencer, som gør dem attraktive i erhvervslivet, og derfor giver det her arrangement rigtig god mening,” fortalte Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen, bl.a. i sin tale på jobmessen.

Seneste IT-Barometer viser desværre også, at 43,6% af it-virksomhederne helt måtte opgive at besætte stillinger pga. manglen på kompetencer. Det har gjort, at 27,0% af virksomhederne måtte sige nej til opgaver og ordrer, mens 43,2% har måtte udskyde innovation og videreudvikling i virksomheden.

Gamere kan være fremtidens ledelsestalenter

Men der ligger et skjult potentiale i gamersegmentet. Som Natasha Friis Saxberg skrev i sit debatindlæg i JP Finans, er er der nok ikke mange ledere, der i dag skriver gaming ind på deres cv.

Men det burde de. For mange af de lederevner, som topledere besidder i dag, bruges allerede effektivt af de bedste online gamere.

Gamere er f.eks. enormt gode til at eksekvere på deres mål og løbende optimere strategien, da de trives i en høj grad af performancekultur. Og de har typisk også gode sociale evner, da de skal kunne skabe effektive teams, delegere ansvar og motivere for at sikre, at der hele tiden sker fremskridt i forhold til deres målsætning.

De fungerer også godt i en virkelighed med en mere flydende medarbejdersammensætning, krav til selvorganisering og en decentraliseret, ikke-hierarkisk opbygning, hvor teamwork, situationsbestemt ledelse og kommunikation er nøglen til succes.

Mød-og-skyd

Det giver derfor god mening, at invitere gamerne forbi til et event, hvor virksomheder og ledige under mere uformelle og sociale rammer kan se hinanden ad.

På dagen var der ca. 175 ledige og 20-25 virksomhedsrepræsentanter, der dukke op på Astralis Nexus ved Tivoli for at se, om der kunne være et fremtidigt match.

I stedet for de traditionelle jobmesser, havde man dog udskiftet boderne med Counter-Strike computere, så de ledige over tre kampe kunne møde de forskellige virksomheder og lære hinanden at kende. Et koncept som flere af IT-Branchens medlemmer støttede op om.

Bl.a. kunne de ledige tage en snak med Unity, Nuuday/TDC, Nine, Microsoft, Netcompany og Atea.

”Projektet kan give en anden type af kandidater mulighed for at vise deres talenter i lidt mere uformelle rammer. Så det er bestemt et setup, vi gerne vil prøve af, da vi ligesom mange andre it-virksomheder står og mangler kompetencer til at løse de mange opgaver, som vores kunder står med,” udtaler Annette Otto, formand for IT-Branchens kompetenceudvalg og SVP People, Brand & Sustainability i Atea.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.