Medarbejderne efterspørger det, lederne ikke kan

Lederne får ros for deres evne til at anerkende et godt stykke arbejde og udvise faglighed, men på afgørende punkter halter de bagefter i de danske it-virksomheder. Det viser en ny analyse fra Computerworld it-jobbank.

Medarbejderne efterspørger det, lederne ikke kan

Under COVID-19 steg de it-professionelles tilfredshed med deres leder, men her i 2022 er tilfredsheden med nærmeste chef faldet tilbage til niveauet før pandemien begyndte.

Lederne i it-branchen roses især for at være gode til at anerkende et godt stykke arbejde, at udvise faglighed og kommunikere letforståeligt.

”Det måske ikke så overraskende, at kompetencer som faglighed, beslutningskompetence og tillid scorer højt i it-branchen, da branchen i høj grad er fyldt med ledere, der har et meget dybt fagligt niveau,” udtaler Torben Tronborg, direktør hos Computerworld it-jobbank, der står bag analysen, hvor man har spurgt knap 3.000 it-professionelle om deres holdning til bl.a. ledelse.

Udfordringer i jobparadis

Selvom tilfredsheden generelt er høj og lederne roses for mange af deres faglige kompetencer, er ikke alt rosenrødt, når det kommer til ledernes kompetencer.

De it-professionelle synes ikke, at deres leder er særligt gode til at sætte klare mål, skabe trivsel eller engagere, motivere og udvikle deres medarbejdere, hvilket er en udfordring, da netop disse kompetencer er dem, medarbejderne finder mest relevante hos en leder.

”Når vi spørger medarbejderne i analysen, er det tydeligt at se, at de på bekostning af de faglige ledelseskompetencer, i stigende grad ønsker en leder med sunde personlige værdier. Det er egentlig også en meget naturlig udvikling, når vi kigger tilbage på hvordan og hvor meget Corona har ændret i måden vi arbejder og er sammen på,” fortæller Torben Tronborg.

Hvis virksomhederne og især lederne ikke formår at imødekomme medarbejdernes ønske, er Torben Tronborg bekymret for, at lederne forholdsvis hurtigt vil opleve konsekvensen af dette – At medarbejderne skifter jobbet og dermed også lederen ud.

For han kan se dels fra tidligere og en igangværende analyse, at lederen lige med undtagelse af lønnen, er den største årsag til at medarbejderne skifter job.

”En leder som er fagligt dygtig og som forstår at imødekomme medarbejderes behov, har ganske enkelt nemmere ved at tiltrække og holde på medarbejderne. Dermed bliver lederkompetencerne en udfordring for hele virksomheden, hvis lederne ikke er dygtige til mere end deres faglighed,” slutter Torben Tronborg.

Hos mere end hver femte medarbejder er årsagen til det seneste jobskifte nemlig utilfredshed med chefen. Faktisk er det hele 40% af de unge ansatte, der har sagt job op pga. chefen.

Ifølge Gallup skaber glade og engagerede teams op til 21% bedre indtjening, og da 70% af et teams samlede engagement skyldes lederen af teamet, er der god grund til at fokusere på dette som leder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *