Det er ingen hemmelighed, at humor hører sammen med godt lederskab. En analyse fra Social Behavior and Personality viser f.eks., at ledere med god humor virker 27% mere troværdige, og at deres teams er 15% mere engagerede i deres arbejde end gennemsnittet. Så der er god grund til at bruge humor i sin kommunikation.
Nu viser det sig, at der måske er forskel på, om det er kvindelige eller mandlige ledere, der bruger humor som værktøj.
Kvinder får mere ud af at bruge humor
I et nyt studie har man undersøgt over 2.400 TED Talks, hvor ledere fra diverse fagområder har præsenteret og fortalt om en lang række forskellige emner overfor både et live og online publikum.
Ved at måle publikums reaktion og deres efterfølgende rating kan man se, at kvindelige talere, der bruger humor i deres præsentation, bliver vurderet som mere indflydelsesrige og inspirerende end f.eks. mænd, der humormæssigt er sammenlignelige. Et mønster der gentog sig uanset valg af emne eller humoristisk stil.
I en anden endnu ikke fuldt offentliggjort analyse, har tre forskere (Li Huang, Melanie Milovac og Eric Yuge Lou) kigget på over 200 startup pitches på tværs af fem forskellige fundingkonkurrencer.
Her fandt man, at kvindelige iværksættere, der blev vurderet som mindre morsomme, også havde mindre sandsynlighed for at vinde konkurrencerne, og at kvinderne blev vurderet mindre positivt end mandlige iværksættere med samme humorniveau.
Til gengæld så det ud til, at humor udlignede kønsforskellen. Sjove pitches havde ifølge analysen større mulighed for at vinde – uanset køn.
Humor kan være svaret på en catch-22
Ifølge forskerne af de to analyser, kan humor været svaret på et kønsmæssigt dilemma, som kvindelige ledere ofte står overfor.
Analyser viser, at kvindelige ledere, der udstråler varme, ofte opfattes som værende mindre kompetente, mens kvinder, der opfattes som kompetente, fordi de f.eks. taler i et mere bestemt toneleje, anses som værende mindre sympatiske og mindre indflydelsesrige end deres mandlige modstykke med samme kommunikative tilgang.
En ledelsesmæssig udfordring da både det at kunne udstråle varme og kompetence i forskernes øjne er afgørende for at kunne få indflydelse og dermed succes i erhvervslivet.
Her kan humor måske være løsningen på dilemmaet. I TED Talk-analysen viste det sig, at humoristiske kvindelige talere blev opfattet både mere varme og kompetente end de mandlige talere, og de dermed fik større værdi ud af at være sjove.
Hvorfor er der kønsforskel på brugen af humor?
Humor associeres af mange med intelligens og kompetence, så når man benytter humor, bliver man opfattet som værende kompetent, flittig og uafhængig.
At denne effekt er særlig stærk, når man er kvinde, skyldes ifølge forskerne til dels, at der er en bias omkring, at ”kvinder ikke er sjove”, hvilket kan afholde kvinder fra at benytte humor, når de taler overfor et publikum. På den måde bliver biasen selvforstærkende.
Ved at bryde med ovenstående stereotype kan kvindelige ledere overraske, og dermed får mere ud af humoren end mandlige ledere. Forskerne understreger dog, at humor ikke altid er løsningen, men at det blot er et vigtigt værktøj i en leders kommunikation og værktøjskasse.