”Det er vigtigt, at man som leder spidser ører”

Selvom teamånden blev sat på prøve under coronakrisen, var det måske netop ønsket om at ville hinanden, der fik Marias team til at lykkedes under coronakrisen.

Det er vigtigt, at man som leder spidser ører

Allerede inden coronakrisen var Maria Højgaards team i Atea spredt på to lokationer. Et i Ballerup og i Aarhus. Alligevel krævede det en tilvænning, da alle pludselig skulle arbejde hjemmefra – også for Maria som leder.

”Inden coronakrisen holdt vi ugentlige møder, hvor alle ringede ind, uanset hvor de var. Og så klarede man ellers det meste på mindre fysiske møder i løbet af ugen. Men da den fysiske kontaktmulighed pludselig forsvandt, måtte vi fra den ene dag til den anden gentænke en stor del af vores arbejdsliv,” udtaler Maria Højgaard.

Vidensdeling og information blev stadig delt på onlinemøderne, og det fungerede ret godt. Men det sociale element og de kreative indspark, var en sværere nød at knække. For ville et whiteboard fungere online? Og kunne man nu også spille virtuelle brætspil sammen?

”Online whiteboardet var ikke en ubetinget vinder. Til gengæld var det en stor succes, da vi arrangerede fredagsbar, og alle fik sendt drinks hjem i privaten, så man kunne prøve de forskellige cocktails af sammen – men hver for sig. Og så virker det, at vi altid giver lidt plads i starten af onlinemøderne til smalltalk og åndsvage jokes,” fortæller Maria Højgaard med et smil.

Det er ikke teknologien, der gør forskellen

Skal man have succes med hybride teams, handler det ifølge Maria Højgaard først og fremmest om at få fællesskabet til at fungere. At man vil hinanden som team.

Derfor har det for hende som leder også handlet om at styrke det sociale fællesskab og teamånden, hvilket har været en ny udfordring, da hun ikke længere kunne se medarbejderne fysisk hver dag.

”Nogle får mere ro, mens andre har været ved at få kuller af at være derhjemme. Så jeg har som leder skulle være langt mere fokuseret på, hvor den enkelte er henne her og nu, og hvordan jeg bedst kan hjælpe den enkelte.”

Hun har derfor også holdt fast i 1-1 samtalerne under coronakrisen. Men hun er også blevet mere bevidst om at få den menneskelige vinkel med i samtalerne, og at tale om andet end arbejdet og være mere åben og lyttende.

”Når man ikke længere sidder overfor hinanden og let kan aflæse betoninger og antydninger, er det vigtigt, at man som leder spidser ører. For det ikke jo ikke kun arbejdet, der fylder. Derfor er det også vigtigt, at jeg husker at spørge ind til familien, husdyrene og havegrill-projektet,” forklarer Maria Højgaard.

Hun har selv fået god hjælp af Ateas lederuddannelse, og ved at bruge HR-afdelingens DISC-profiler, så hun bedre kunne målrette kommunikationen til den enkelte.

Maria Højgaards Insight team består af syv medarbejdere, der hjælper kunderne med at få værdi ud af at benytte nye teknologier. Da de både hjælper med rådgivning, strategi, implementering og drift, er der alt fra forretningskonsulenter til it-arkitekter i hendes team.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.