Dagligvarebranchen er under hastig forandring, og det kan mærkes i den over 150 år gamle virksomhed COOP – eller det der i gamle dage hed FDB.
Ikke alene vender forbrugerne sig stille men sikkert mod nethandlen, men vores madkultur er også under hastig forandring.
Der er simpelthen færre og færre danske familier, der prioriterer at bruge tid på at lave mad.
Samtidig står COOP med nogle legacy systemer, der er over 50 år gamle, og som ikke er gearede til den nye digitale virkelighed.
Skab en digital forretning igennem milliard investeringer
Hvad gør man så som virksomhed, når verden og branchen forandrer sig hurtigere end man har kunnet nå at opdatere sine it-systemer?
Det spurgte vi Morten Holm Christiansen, CIO & CTO i COOP om på IT-Branchens lederdøgn.
”COOP’s strategiske dilemma var, om man skulle fortsætte med sin eksisterende forretningsmodel og bare satse på at blive mere og mere effektiv, eller om man skulle vælge en vækstagenda? Og her valgte vi altså at tage springet og digitalisere og forny virksomheden.”
At digitalisere COOP betyder ikke ”bare” en udskiftning af de gamle mainframes og ikke-forbundne systemer, men betyder også, at de grundlæggende ændrer deres tilgang til det at være en detailhandel.
Fremover skal der nemlig tryk på agil udvikling og rapid prototyping, så COOP hurtigt kan finde ud af, hvad deres kunder efterspørger på f.eks. deres apps.
Større krav til it-leverandøren
Det strategiske skifte betyder også, at der fremover kommer andre og større krav til COOP’s it-leverandører.
”Vi kommer til at interessere os mindre for det it-mæssige fremover. Det bliver i stedet afgørende for os, at leverandøren tænker i vores kunder og på, hvordan COOP gennem it kan forbedre kundeoplevelsen,” udtaler Morten Holm Christiansen.