EU’s nye Persondataforordning også kaldet General Data Protection Regulation eller bare GDPR træder i kraft maj 2018, og den sætter en række nye skærpede krav til europæiske virksomheder om, hvordan de skal behandle persondata fra kunder og medarbejdere.

Den danske fortolkning af EU’s persondataforordning fylder lidt mere end 1.100 sider, og kan være noget af en mundfuld at komme igennem – selv for garvede jurister.

For at hjælpe vores medlemmer gennem lovjunglen, har vi derfor udarbejdet en række mindre guides, der kan give et overblik over, hvad man som virksomhed reelt skal leve op til fra maj 2018.

Har du yderligere spørgsmål, er du som medlem af IT-Branchen naturligvis også altid velkommen til at kontakte juridisk chef, Sven Petersen, svp@danskerhverv.dk

 

Tjekliste: Få styr på Persondataforordningen

Vi har lavet en enkel tjekliste, så du hurtigt kan få et overblik over, hvad du mangler for at være klar til den nye Persondataforordning.

 

Dataansvarlig eller databehandler?

Find ud af om din virksomhed er dataansvarlig, databehandler eller begge, og brug vores Databehandleraftale for at sikre, at du lever op til kravene i GDPR.

 

Samtykkeerklæringen

Indsamler du persondata om dine kunder, kan det være nødvendigt med en samtykkeerklæring. Ellers vil behandlingen af data være ulovlig.

 

Dataportabilitet

Fra 2018 kan dine kunder bede om at få alle de informationer, du som virksomhed har indsamlet om dem, overført til f.eks. en konkurrerende virksomhed.

 

Få hjælp til persondataforordningen

En del af IT-Branchens medlemmer er specialiserede i Persondataforordningen. Kontakt dem for at høre, hvordan de kan hjælpe.

 

Andre guides

Vi har samlet en række eksterne guides og hjælpemidler, der kan hjælpe dig med at få overblik over EU’s Persondataforordning.

 

 

Du er her