6 ud af 10 mener, at det bliver sværere at skabe vækst samt tiltrække kapital og investeringer, hvis ikke man arbejder proaktivt med bæredygtighed. Allerede i dag oplever 35% af virksomhederne, at der er rejst krav om dokumentation for bæredygtighed fra én eller flere kunder. Det viser en ny undersøgelse fra Asnet.
”Der er ingen tvivl om, at den grønne agenda får større og større betydning for virksomhederne for forretningen. It fylder mere og mere overalt i virksomhederne, og det bliver derfor også i stigende grad CIO’en, der skal kunne stå på mål for og rapportere om klimamålene og bæredygtighed overfor ledelsen og bestyrelsen,” siger Lars Ole Dybdal, CIO i COOP.
Af samme grund var netop 21st Sustainability også emnet, da IT-Branchens CIO Transformation Board mødtes for at tale om, hvordan man bedst muligt håndterer den grønne agenda.
Start med det, du sikkert allerede gør
Selvom de fleste virksomheder efterhånden har fået styr på, hvad de kan gøre i forhold til energieffektivisering og genanvendelse, har hele 76% af virksomhederne stadig ikke sat CO2-mål for deres samlede værdikæde.
En af grundene, til at virksomhederne tøver, er, at det kan svært at få et overblik over, hvad der er vigtigst at fokusere på – og hvor man skal starte.
”Ofte viser det sig, at man allerede er i gang med flere grønne og bæredygtige initiativer i virksomheden. Man har bare ikke italesat dem som sådan, og måler og forbedrer derfor ikke indsatserne med en grøn vinkel,” udtaler Lars Ole Dybdal.
CIO Transformation Boardet anbefaler derfor, at man starter med at identificere, hvad man allerede gør i virksomheden.
Det kan være at kigge på sine nuværende sourcingaftaler og f.eks. se på, hvor grønne ens datacentre er. Genbrug af hardware, kabler og arbejdsstationer kunne være et andet oplagt sted at kigge hen, da mange allerede har aftaler og processer for dette.
Også på softwaresiden er der grund til at kigge på grønne løsninger. Er man f.eks. god nok til at genbruge funktionaliteter og apps, så der ikke skal nyudvikles, og er der steder, hvor man kan spare datakørsler, så virksomheden sparer strøm?
Ofte vil man finde ud af, at virksomheden allerede er i gang på flere områder – men også at man med relativt enkle midler hurtigt kan forbedre sig.
Tag de grønne briller på
Det næste, man skal gøre, er at lære at tale bæredygtighed ind i de forskellige forretnings- og it-projekter. Det sikrer, at der fra start bliver tænkt et grønt fokus ind i strategierne og dermed også i ens forretnings KPI’er og prioriteter.
Her er det vigtigt at få et overblik over, hvilket data man allerede sidder inde med, og hvad man evt. mangler for løbende at kunne følge op på sine grønne it-mål.
Typisk vil man f.eks. allerede have data om levetiden på hardware, ens energiforbrug eller antallet af virtuelle vs fysiske møder.
Derefter skal man lægge en plan for, hvordan man viser sine resultater på en troværdig og letforståelig måde, så både bestyrelsen, medarbejderne og omverdenen forstår det.
Lad bæredygtighed blive et mindset
En analyse fra Wilke viser, at virksomhedernes fokus på området spiller direkte ind i arbejdsglæden for de ansatte, hvor 67% siger, at det har indflydelse på deres tilfredshed med arbejdspladsen.
Som CIO ligger der derfor et stort arbejde i at gøre det grønne fokus nærværende og relevant.
”Start i det små, når I sætter jeres klimamål. Ellers risikerer man enten at sætte for meget i gang, eller at gøre målene så højtflyvende og diffuse, at man ikke får resten af organisationen med. Og så risikerer man, at de ellers så gode ambitioner strander,” fortæller Lars Ole Dybdal.
Man kan f.eks. gøre medarbejderne løbende opmærksom på, hvor meget strøm de har sparet, ved at følge virksomhedens energispareråd, eller måned for måned at fortælle hvor lidt man printer, og hvor tæt man så er kommet på helt at kunne afskaffe print i virksomheden eller tilmelde virksomheden Digital Cleanup Day.
Et bæredygtigt fokus kan også bruges til at lukke ting ned. F.eks. så man får færre servicekontrakter, underleverandører o. lign. – men kun køber ind hos dem, der lever op til virksomhedens grønne krav.
Og sidst men ikke mindst, kan man også involvere kunderne, ved at lade dem vælge det grønne alternativ, når de handler med virksomheden.