Når medier som Computerworld modtager over 100 pressemeddelelser om dagen, og erhvervsredaktionerne på de større dagblade i gennemsnit modtager én pressemeddelelse i minuttet, så kan det være svært at komme igennem nåleøjet og rent faktisk blive læst.
Så hvad gør man, når man f.eks. som (ukendt) it-virksomhed har en spændende og relevant historie, man gerne vil ud med i medierne?
Drop pressemeddelelsen
Det første råd kan måske virke kontraintuitivt, når man nu gerne vil i kontakt med journalisterne.
Men at tro, at man med en pressemeddelelse kan ramme en overskrift og en historie, der i den grad trumfer de 100 andre spændende historier, som en journalist får i sin indbakke i løbet af en enkelt dag, er ganske enkelt ikke realistisk.
Så drop pressemeddelelsen og brug i stedet tiden på at finde og kontakte den rigtige journalist direkte.
Fokuser på din målgruppe
Selvom journalister ofte er nogle fantastiske mennesker, så er det vigtigt at gøre sig klart, at de ikke er din endelige målgruppe.
Du skal i stedet vurdere, om det f.eks. er et fagblad, et nichemagasin eller et landsdækkende dagblad, der er den rigtige kanal i forhold til netop din målgruppe og din historie.
Ofte overser man styrken i de lokale, regionale eller mere specialiserede medier, hvor man måske har bedre mulighed for at komme igennem. Men de medier kan faktisk være et godt sted at starte.
Når man først har identificeret sit medie, skal man til finde den rigtige journalist at kontakte på den pågældende redaktion.
Hos mange medier har journalisterne klart definerede stofområder, og vil kun skrive om dette. En sportsjournalist eller en der skriver som uddannelse gider f.eks. ikke blive kontaktet om en (ellers god) erhvervshistorie.
Det kan derfor betale sig at undersøge, hvilken journalist på det pågældende medie, der typisk skriver om det emne, som du har en historie om. Så kommer du lettere igennem.
Glem dig selv
Inden du kontakter journalisten, skal du have din historie og budskaber klar, så du hurtigt og skarpt kan sælge din historie i en form for elevatortale.
Et godt råd er, at din historie skal kunne sælges overfor journalisten, uden du nævner din virksomhed, dit produkt eller går ned i teknisk snak.
Find i stedet et kort og godt argument for, hvorfor historien er relevant for læserne, brug hverdagseksempler på at beskrive problemstillingen, ha’ et par faktuelle tal til at bakke historien op og vær klar med 2-3 korte råd til en løsning.
Så stiger sandsynligheden for, at du ender på forsiden – på den gode måde.
Hvis du vil vide mere
IT-Branchen afholder flere gange om året nogle medieworkshops “Velkommen på forsiden – På den gode måde“, hvor du både får en dybere indføring i, hvordan journalister arbejder og samtidig får mulighed for at arbejde videre med din egen konkrete pressehistorie.
Det er gratis at deltage for alle medarbejdere i vores medlemsvirksomheder.
Derudover kan man altid kontakte IT-Branchens kommunikationschef, Rune Fick Hansen, hvis man vil have sparring og feedback på nedenstående.
De korte råd til at komme på forsiden:
- Drop pressemeddelelsen
Den bliver alligevel ikke læst. Tag i stedet direkte kontakt til en relevant journalist - Vælg det rigtige medie i forhold til din målgruppe
Lokale, regionale og nichemedier kan ofte være de helt rigtige at tage fat i. Find og kontakt den journalist, der skriver om netop det stofområde, som din historie omhandler - Forbered en elevatortale
Hvad er din historie – kort forklaret, hvorfor er det relevant for læserne, hvad har du af fakta for at bakke historien op, og hvad skal der gøres for at løse problemet)