InsighT i Virtual Reality

Virtual Reality er en teknologi i rivende udvikling, og vil i den grad komme til at ændre arbejdsgangene for mange virksomheder i fremtiden.

Virtual Reality

Virtual Reality, også kendt ved forkortelsen VR, er noget de fleste forbinder med gaming og underholdning, men der gemmer sig et kæmpe forretningspotentiale i at integrere VR i ens forretningsgange.

Techpedia: Virtual Reality

Kort fortalt fungerer Virtual Reality som evnen til at transportere dig til en computersimuleret virtuel verden, som du kan bevæge dig rundt i og interagere med.

For at få den optimale VR-oplevelse, skal brugeren påføre sig et sæt af de velkendte VR-briller med dertilhørende hørebøffer. VR-brillerne består af en lille skærm som skaber 3D-effekten, og ”snyder” dig til at tro du befinder dig i en tredimensionel verden.

Via sensorer kan VR-brillen registrere når brugeren bevæger sig rundt i rummet, og derved kopiere denne bevægelse ind i den virtuelle verden, så oplevelsen bliver endnu mere livlig.

”Virtual Reality er i den grad blevet en veludviklet og moden teknologi, som kan bruges på uendelig mange måder, og det giver rigtig mange muligheder for virksomheder på tværs af brancher og sektorer,” fortæller Simon Lajboschitz, Co-founder og CEO hos KhoraVR.

VR eller AR – hvad er forskellen?

Vi bruger ofte forkortelserne VR og AR til at beskrive en og samme ting, men termerne dækker faktisk over to vidt forskellige teknologier.

”Hvor Virtual Reality er en teknologi der placerer dig i en 100% virtuel verden, er Augmented Reality en teknologi, der tilføjer et digitalt lag ovenpå den virkelige verden, og giver brugeren et ekstra lag af information,” fortæller Simon og fortsætter.

”De to teknologier er ikke blot forskellige, men har også vidt forskellige fremtidsudsigter. VR er i dag hvor internettet var for 10 år siden. Nemlig på et punkt hvor tingene virkelige er ved at tage fart. AR er en teknologi der er langt fra lige så udviklet som VR, men til gengæld har AR et så enormt potentiale, at det vil komme til at ændre hele vores måde at være mennesker på i fremtiden.”

Forretningspotentialet i Virtual Reality

En rapport fra Grand View Research viser også at fremtiden for VR og AR ser lys ud. Rapporten estimerer at markedet for 3D-visualiseringer, hvor bl.a. VR og AR er en del af, vil overstige 37 mia. kr. i 2025. Det svare til en årlig vækst på hele 22,5%.

Især inden for træning og udvikling er VR allerede meget udbredt, men også bilindustrien, byggeindustrien og produktionsindustrien følger godt med.

I byggeindustrien bruger man bl.a. VR til at visualisere bygningen og dens komponenter, før den rent faktisk står færdig. På den måde kan arkitekterne og bygningskonstruktørerne bedre estimere hvor mange materialer de skal bruge, eller hvor specifikke ting skal placeres i bygningen, og VR kan derved effektivisere deres arbejdsprocesser.

”VR kan bruges til mange ting på tværs af ens forretning. Produktudviklere kan bruge VR til at assistere dem i udviklingen af nye produkter. VR kan bruges til at træne folk i håndtering af brand, skader og andre scenarier, og så kan VR også bruges til at skabe en bedre købsoplevelse,” udtaler Simon og slutter.

”VR og AR kommer inden for de næste par år, i den grad til at tage fart. Man kan sammenligne udbredelsen af VR og AR med udbredelsen af internettet. Internettet startede også i det små, men har i dag revolutioneret hele verden. Det er den samme indflydelse VR og AR vil have, så det er bare om at komme i gang.”

Vil du prøve kræfter med VR og AR?

Hvis du går med tanken om at integrere VR eller AR i din forretning, så er det nu du skal gribe muligheden.

Som medlem af IT-Branchen tilbyder KhoraVR hele 50% rabat på deres customized workshop, samt deres VR & AR deep dive workshop.