Løs en konflikt billigt og effektivt via mediation

Hvert år bruger virksomheder flere milliarder kroner på at håndtere konflikter. Det er penge, der i mange tilfælde kunne være sparet ved at bruge en mediator – en neutral tredjepart, der skaber dialog mellem de stridende parter.

3,5 milliarder kroner bruger virksomheder indenfor brancherne byggeri, transport og it hvert år på at håndtere juridiske konflikter. Det svarer til 14% af deres overskud. Det er mange penge og sammenlignet med andre lande placerer Danmark ifølge Verdensbanken sig også som det 3. højest rangerede land målt på udgifter til juridiske konflikter.

Mange af disse penge kunne være sparet. I langt de fleste tilfælde viser det sig, at lange behandlingstider og dyre sagsomkostninger kunne være undgået ved at bruge en mediator. En mediator er en upartisk og neutral mægler, der gennem dialog med de stridende parter søger at finde frem til problemstillingen og herefter en løsning, alle er tilfredse med.

Idéen er, at mediationsprocessen skal tage hensyn til parternes interesser, behov samt personlige relationer og ikke kun jura. Dette gør det i sig selv også nemmere for parterne at overholde løsningen, da de ikke er blevet påtvunget den gennem en retssag.

”Jeg deltog for et års tid siden i en mediationsproces, der omhandlede en klassisk konflikt mellem en mindre it-virksomhed og dennes kunde, hvor der var uenighed om leverancens kontraktmæssighed. Begge parter var nødt til at bøje sig lidt for at nå til enighed, det gjorde de, så konflikten blev løst samme dag. Derved sparede begge både tid og omkostninger ved en retssag, hvilket også er nogle penge værd.” udtaler Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef hos Dansk Erhverv.

Hvad koster de forskellige metoder til konfliktløsning?

Kan din virksomhed få gavn af mediation?

”De fleste virksomheder kan få gavn af mediation. Dog kan særligt it-virksomheder have gavn af det, fordi mediation gør det nemmere hurtigt at komme videre, så man kan fortsætte samarbejdet. I sager om en ny it-løsning kan man eksempelvis få ordnet uenigheder, så leverancen stadig kan fortsætte i stedet for at skulle stoppe eller trække det i langdrag med en retssag.” udtaler Sven Petersen.

Typisk vil en konflikt kunne løses gennem 1-2 møder med en mediator. Af alle konflikter, der bliver forsøgt løst med mediation, bliver 4 ud af 5 løst.

”Det er desværre ikke alle sager, hvor der er mulighed for at nå til enighed. Hvis man ikke kan nå en fælles løsning via en mediator, så kan man stadig senere anlægge en retssag.” uddyber Sven Petersen.

Mediation giver hermed mulighed for at se om, man hurtigt og relativt billigt kan nå til enighed, inden man skrider til en eventuel retssag.

Ny samarbejdsaftale med Mediationsinstituttet

Dansk Erhverv og IT-Branchen har netop indgået et samarbejde med Mediationsinstituttet, der sikrer alle medlemmer en stor rabat, hvis de ønsker at gøre brug af en mediator.

Hvis, du ønsker at bruge en mediator, er der ingen advokattvang. Du har mulighed for at medbringe en advokat, men advokaten er ikke nødvendigvis en del af jeres dialog med mediatoren. Der er derudover ingen forpligtelse til at indgå den aftale, som mediator typisk vil foreslå, når mediationen er ved at være overstået.

Er du interesseret i at høre mere, så læs mere og kontakt Sven Petersen eller Mediationsinstituttet for at høre nærmere. Husk at oplyse, at du er medlem af IT-Branchen.

1 svar

  1. Det er dejligt, hvis ordningen virker og har en positiv effekt, men som tidligere (blå) tillidsrepræsentant, må jeg erkende, at kombinationen af en lidt for fintfølende og magtfokuseret ledelse – i mange af de tilfælde jeg kender – er årsagen til at sagerne føres til og i det fagretlige system.
    En tillidsrepræsentants rolle er netop at være det tillidsskabende bindeled mellem medarbejderne og ledelsen – også når tingene kører af sporet – som ofte sker på “mellemlederniveau”.
    Langt de flere af mine egne og mine tætte TR-kollegers sager er blevet løst igennem samtale og ofte uden sanktioner for hverken medarbejder eller virksomhed – og sådan bør det være. Nogle gang kræver det en godtgørelse andre gange en bortvisning – og hvis man spiller med åbne kort, så finder man også et fornuftigt niveau og udviser en ordentlighed for begge parter.
    Men det kræver, at både tillidsrepræsentantens og ledelsens tilgang er samarbejde – og det har lagt de fleste af mine HR medspillere og juridiske medarbejdere haft – ikke alle, men det fleste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *