Er du klar til at betale 14 – 60 mio. kr.?

Det kan være dyrt, hvis man bliver offer for et cyberangreb. Det viser en ny rapport fra TDC Erhverv. Heldigvis er der hjælp at hente.

Billede af dødningehoved på computerskærm

Mellem 47.000 – 200.000 kr. om dagen kan det koste danske virksomheder, hvis de bliver ramt af et cyberangreb. Det viser en ny rapport fra TDC Erhverv. Hvis man dertil lægger, at det i gennemsnit tager 300 dage at håndtere en angreb, så ender en virksomhed hurtigt med samlede omkostninger på 14 – 60 mio. kr.

I rapporten kan man også læse, at mere end hver tredje større danske virksomhed (38%) har været udsat for mindst et cyberangreb de seneste fem år, og halvdelen af angrebene er sket inden for de seneste år. 17% af de små og 23% af de mellemstore virksomheder har også registreret at være ramt.

”Virksomhederne bliver ramt af rigtigt mange cyberangreb. Hvoraf nogle af dem kan være meget alvorlige og i sidste ende koste virksomheden livet. Derfor har vi indgået en aftale med Topdanmark, hvor du bl.a. kan tegne en cyberforsikring, der kan mindske omkostningerne ved et cyberangreb,” udtaler Bjørn Borre COO og medlemsdirektør i IT-Branchen.

Det dækker cyberforsikringen

Cybersikkerhed er i dag mere kritisk end nogensinde, og med truslen om digitale angreb, der lurer konstant, er en robust cyberforsikring en nødvendighed for mange virksomheder.

“En cyberforsikring er virksomhedens digitale livline. Den kompenserer for udgifterne til at genopretter dine systemer, beskytter dit omdømme og dækker dit ansvar, så du kan fokusere på din forretning – selv efter et digitalt stormvejr,” siger Carsten Bonde Petersen, markedschef i Topdanmark.

Topdanmarks cyberforsikring for medlemmer af IT-Branchen:

  • Sikrer din virksomhed ved hackerangreb, virus og datalæk
  • Få hjælp døgnet rundt, så du hurtigt er tilbage til normal drift
  • Hjælp med GDPR og driftstab

Topdanmarks cyberforsikring dækker de rimelige, nødvendige og dokumenterede omkostninger til at genoprette virksomhedens IT-systemer og gendanne data, hvis de rammes af et cyberangreb. Dækningen gælder også data, der er opbevaret på eksterne servere – herunder i cloud-løsninger – uanset hvor i verden de befinder sig.

Derudover dækker forsikringen omkostninger til at forhindre misbrug af virksomhedens navn, logo, varemærke og lignende, f.eks. i tilfælde hvor hackere opretter falske hjemmesider for at skade virksomheden eller dens kunder.

Forsikringen dækker også virksomhedens ansvar, hvis denne – uden at vide det – kommer til at sprede virus eller anden skadelig kode via egne it-systemer. Det samme gælder, hvis personfølsomme oplysninger utilsigtet bliver offentliggjort eller delt med uvedkommende.

En vigtig del af cyberforsikringen er også dækningen af udgifter til professionel PR-hjælp. Det betyder, at virksomheden kan få assistance til at genopbygge sit omdømme og genskabe tilliden hos kunder og samarbejdspartnere efter et angreb.

”En cyberforsikring er en livline, men ikke en redning. Derfor er det vigtigt, at du både forsikrer dig og fortsætter med at investerer i virksomhedens cybersikkerhed, så I både proaktivt og reaktivt er klar, hvis katastrofen rammer,” slutter Bjørn Borre.

Hvis du vil vide mere

Du kan læse mere om vores medlemsaftale med Topdanmark på deres hjemmeside.

Derudover kan du læse mere om vores medlemsfordele på vores hjemmeside, ligesom du kan se, hvem vi har indgået nogle attraktive partnerskaber med, som du og dine medarbejdere også kan få glæde af som medlem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *