For Majland Stauder er stauder havens accessoires, der repræsenterer det frodige, farverige, personlige og sanselige i haven. Og har man som dem intentioner om drive forretning med egen planteskole på et B2B-marked, kræver det også et pålideligt og driftssikkert IT-system.
Et it-system der kan understøtte dem i deres hverdag, og i hele deres forretning, så de kan fokusere på, at levere det brede sortiment af kvalitetsstauder, som virksomheden i årtier har været kendt for i hele Norden.
Majland Stauders planteskole oplever en god udvikling, hvor produktionen øges år for år. Samtidig arbejder de i en branche, der godt være lidt kompleks og med et organisk varelager, der kan ændre sig så hastigt som årstiderne.
Det betyder også, at penge til udvikling af it-systemer hurtigt kan få ben at gå på.
For Majland Stauder skabes 80 % af den årlige omsætning på ganske få uger, derfor var der også et ønske om et driftssikkert samlet it-system, der netop kunne understøtte dem i flere dele af deres forretning, da deres gamle dos-baserede ordresystem skulle skiftes ud.
En branche-specifik løsning klarede ærterne
Derfor var der heller ingen tvivl, da planteskolen skulle vælge nyt it-system til ordre- og varelagerstyring. De skulle have et system, der ikke bare indeholdte en række administrative værktøjer, men som også var specielt udviklet til planteskoler og dermed også tilpasset Majland Stauders forretning og arbejdsprocesser.
For Majland Stauder har det bl.a. hjulpet med at digitalisere en række manuelle processer blandt andet indenfor lagerstyring, regnskab og ordrehåndtering.
Styr på varekontrol og bestillinger
Majland Stauder har f.eks. fået udviklet en mobil app-løsning til varekontrol med stregkodelæsere integreret i systemet. Det har højnet deres varekontrol og har betydet, at nogle arbejdsgange er lettet markant.
Hvor de før havde 2-3 mand til at kontrollere varepakker på et utal af følgesedler med ordrelister på a4-papir, betyder det nu, at dobbelt så meget arbejde kan klares af en enkelt medarbejder ved at bruge den mobile app.
Ligeledes har systemet også forhindret en masse brugergenerede fejl med forkerte varebestillinger, der før medførte en masse besvær med varer, der skulle sendes frem og tilbage og gav en masse ekstraomkostninger.
En online løsning der sikrer driftssikkerheden
Før havde Majland Stauder en lokal it-løsning, hvor opdateringer skulle installeres manuelt med en tilsendt fil. Med det nye system, som ligger i skyen, er det nu blevet langt lettere at opdatere det hele.
Det betyder, at opdateringer ikke længere er noget, de lægger mærke til, samt at omkostninger til hardware er faldet drastisk, da systemet stort set kan køre på alle enheder, der har en browser.
Ligeledes er data nem at integrere online, hvilket betyder at deres e-shop hele tiden bliver opdateret med data fra deres varelager, med varer der hurtigt kan skifte karakter alt efter hvilket stadie, en specifik plante er i.
Majland Stauder oplever også, at datahåndtering og sikkerheden modsat tidligere er helt i top. Fordi tingene ligger i skyen og med kontinuerlig backup, bliver tingene aldrig væk eller crasher. Skulle en enhed fryse og genstarte, er al data gemt på serveren, så det bare kan hentes igen.
Det har for Majland Stauder betydet, at de nu har et stabilt underliggende it-system, der ikke kun har sparet dem en masse tid, men som også har givet dem et overblik, der gør det nemmere for dem, at drive deres virksomhed og som giver effektiviseringer der i sidste ende kan måles på bundlinjen.
I denne konkrete case blev den digitale løsning leveret af EG, der også har række af andre branche-specifikke it-systemer i skyen.