Når de bolsjestriivædæ (som AaB hedder lokalt) løber på banen i Aalborg, følges de ikke blot af op til 13.800 humørfyldte tilskuere, men også af en lang række kameraer og sensorer, der ved hjælp af big dataanalyse skal hjælpe klubben med at vinde flere kampe.
”Månen gaber, FCK de taber, Solen skinner, AaB de vinder”, bliver der begejstret sunget ud over stadion, mens der bliver lagt op til endnu en festlig fodbolddag.
For AaB’s fans er overbeviste om, at det igen i dag bliver til en sejr for byens bolsjestribede stolthed – og sejre der takket været big data snart skal komme flere af.
AaB indgik nemlig for nyligt et samarbejde med KMD om at bruge big data og kunstig intelligens til at øge muligheden for at vinde flere fodboldkampe og samtidig at minimere risikoen for skader.
Videnskaben rykker ind på grønsværen
Tiden hvor en ældre erfaren mand iklædt træningsdragt, stopur og fløjte styrede træningen og regerede på sidelinjen under kampene er måske endegyldigt forbi.
De gamle træningsrutiner med høje knæløft og efterfølgende skudtræning bliver nemlig nu suppleret med data, der ikke bare indsamles fra de optiske kameraer under kampene, men også måles af diverse sensorer under træningen – og ja selv data om kost og søvn indsamles minutiøst.
”Man har altid diskuteret, hvorfor en kamp endte 3-0 eller hvordan det lykkedes den ene spiller at holde sig skadefri, mens andre ofte var ude pga. skader i flere måneder. Men nu får vi muligheden for sætte nogle faktiske tal og ord på den hemmelighed, og dermed øge muligheden for at gentage succeserne over en hel sæson,” fortæller Christian Binggeli-Winter, Vice President for Data, IM & Analytics hos KMD.
Under weekends kampe deler kameraerne nu banen op i 18 felter, hvorfra man så indsamler enorme mængder af positions- og hændelsesdata fra hver enkelt spiller på banen.
På den måde kan man via big dataanalyse se, hvor på banen man er lykkedes, og hvor modstanderen lykkedes, så man finde ud af, hvor man helst skal skyde fra, samt hvor og hvem der skal have bolden hvornår, for at øge chancen for mål og dermed sejr.
”Vi får altså ikke blot genskabt beslutningstræet op til et mål men også identificeret, præcis hvad holdet skal tilbage og træne på. Når vi så sammenholder kampdata med det man allerede i stor stil måler via GPS-trackere, pulsmålere og stopure, så begynder vi også at kunne identificere potentielle skader, inden de bryder ud, og måske spotte den næste store stjerne, så talentudviklingen kan gå i gang på rette tid,” udtaler Christian Binggeli-Winter.
Big data er vigtig for de små virksomheder
For virksomheder som AaB, der ikke har pengene til at bare at købe den næste Ronaldo eller Luka Modric, er intelligent brug af data en nødvendighed, hvis man vil være med i toppen.
”Hvis du med big data kan forbedre både den enkelte spillers samt holdets præstation hen over året, og samtidig analysere modstanderens styrker og svagheder her og nu, så står du stærkere end de andre, og derfor tror jeg, at man vil se langt flere klubber og sportsgrene gøre brug af dataanalyse fremover. For det kan i sidste ende betyde forskellen mellem en 4. eller en 1. plads,” siger Christian Binggeli-Winter.
Både Brøndby, FC Midtjylland, DBU samt en række håndboldklubber er da også i gang med lignende initiativer ligesom ishockey, cykling, løb og triatlon også er oplagte steder, hvor man kan indsamle big data for at planlægge og optimere træningen.
Sportsklubberne er kommet lidt sent på banen
Big data bliver allerede brugt massivt i flere andre brancher, så i den sammenhæng er sportsklubberne stået sent på toget.
Banker ser f.eks. rutinemæssigt efter dine forbrugsmønstre for at tjekke, om ens kort måske bliver misbrugt, mens produktionsvirksomheder bruger det i forbindelse med at overvåge og advare, hvis en motor f.eks. udsender mærkelige lyde eller temperaturen stiger uventet, så der kan tilkaldes service.
Den offentlige sektor er også i gang, da de ligger inde med ufattelige mængder af ustruktureret data, som kan bruges aktivt til at skabe bedre borgerservices og samtidig effektivisere organisationen.
”Mange tror, at big data kun kan bruges af store internationale koncerner. Men rigtigt mange små og mellemstore virksomheder kan bruge den indsigt, som big data giver dem, til at differentiere sig fra deres konkurrenter. Så måske ligger det helt store forretningspotentiale i virkeligheden hos virksomheder på AaB’s størrelse – også selvom de er kommet lidt sent i gang,” slutter Christian Binggeli-Winter.