Dagene, med omfattede kravspecifikationer, mangeårige it-kontrakter og en forventning om, at it-virksomhederne skulle levere og implementere den fulde it-pakke, lakker måske endegyldigt mod enden.

Der er i hvert fald sket et kraftigt skifte i indholdet og den gennemsnitlige kontraktværdi, hvis man spørger analysevirksomheden IDC, der løbende følger udviklingen it-branchen ikke bare i Danmark men også globalt.

”På bare to år er den gennemsnitlige kontraktværdi i Norden faldet med 20%, hvilket er ret markant. Det betyder dog ikke, at virksomhederne køber færre it-ydelser, men at de blot skruer kontrakterne væsentligt anderledes sammen end tidligere,” siger Anders Elbak, analysechef i IDC.

Hvor det f.eks. for blot to år siden især var it-driften, der var i fokus, er det nu i langt højere grad digitale services og automatisering, som virksomhederne fokuserer på.

Man kan sige, at virksomhederne er gået fra et fokus på bare at få styr på deres data og interne processer, til at det nu er forretningsdelen og -potentialet, der driver efterspørgslen.

En konsekvens af den digitale transformation

Den udvikling kan man god nikke genkendende til i den snart 19 år gamle innovations- og designvirksomhed 1508.

Allerede for to år siden begyndte de at se konturerne på den forandring, der nu slår tydeligt igennem i kontrakterne.

”Det er en naturlig konsekvens af den digitale transformation, der sker overalt i erhvervslivet lige nu. Den gør nemlig, at der kommer nye krav om øget agilitet og et hurtigere time-to-market. Og det har stor effekt på, hvordan man tænker og bygger it i dag og dermed også på, hvordan man udarbejder sine kontrakter,” forklarer Mikkel Jespersen, founding partner og CSO i 1508.

Kunderne ønsker stadig et tæt partnerskab, men de ikke vil binde sig i længere tid ad gangen. Og så kommer de efterhånden sjældent til forhandlingsbordet med et fast roadmap og rigide kravspecifikationer. De ønsker i højere grad at arbejde med tre måneders sigte og løbende opdateringer i forhold til en fælles udarbejdet strategi.

Kunderne efterspørger noget andet

Hos 1508 oplever de derfor også, at man skal være langt mere forretningsorienteret i sin tilgang end tidligere.

Nu kan man ikke nøjes med at sælge en platform eller en implementering, men skal være langt mere skarp på, hvilken forretningsværdi man tilføjer – og man skal kunne bevise den hurtigt.

”Man kan ikke sige, at kravspec’en er endegyldigt død, men vi oplever, at kunderne i langt højere grad kommer med et tydeligt forretningsønske om at styrke et bestemt område eller service, og at man så løbende udvikler og løser den opgave i et tæt samarbejde,” forklarer Mikkel Jespersen.

Det betyder også, at der hurtigere skal etableres en tæt og tillidsfuld relation mellem it-virksomheden og kunden, hvilket stiller store krav til transparens og dialog under hele forløbet.

”Fordi vi nu sidder på den samme side af bordet, og hele tiden er sammen om at prioritere opgaverne, kommer der heller ikke så mange konflikter, som i de gamle kravspec-dage, hvor der ofte kunne være modsatrettede interesser indbygget helt fra starten af projektet. Så det er en positiv udvikling, vi ser på den her front,” udtaler Mikkel Jespersen.

En ny samarbejdsmodel

På bare få år har 1508’s opgaver da også ændret sig, så størstedelen af deres kontrakter i dag handler om innovation og forretningsudvikling i stedet for udvikling og implementering af allerede specificerede løsninger.

De er også i langt højere grad inde og røre ved, hvordan kunderne selv arbejder med innovation, og hvordan kunden skal organisere sig og deres processer i forhold til den løbende digitale transformation, som erhvervslivet gennemgår i disse år.

”Kunderne forventer en bredere palette af services fra os i dag, og vi er langt oftere inde og rådgive om alt fra brugerrejser og sprintmodeller til opbygning af innovations labs og KPI’er for de fremtidige forretningsområder end tidligere,” siger Mikkel Jespersen.