Mens antallet af kvinder i den danske it-branche ligger lavt, buldrer de fremad i Kina. Og de kinesiske kvinder gør det med succes.
Da en udenlandsk journalist i 2014 besøgte Alibabas hovedkontor i Hangzhou, var der en ting der overraskede ham, da han kiggede sig omkring i kontorlandskabet.
Hvorfor er der så mange kvinder i Alibaba?
Da han stillede spørgsmålet til Alibabas grundlægger, var det Jack Mas tur til at blive overrasket. Han havde aldrig tænkt på det.
Han undersøgte sagen og fandt ud af, at næsten 49 procent af medarbejderne i Alibaba var kvinder, og at 37 procent af det øverste ledelseslag var kvinder.
Ovenstående historie kan man læse i kapitlet ”Derfor skal vi kopiere kineserne” i Christina Boutrups nye bog Den store tech revolution.
Kvinder i it og i topledelsen er ikke et særsyn i Kina
For det er ikke kun hos e-handelsplatformen Alibaba, at andelen af kvinder er høj i forhold til i danske it-virksomheder.
Hos f.eks. Didi, der er Kinas Uber, er 40% af de ansatte kvinder, mens 45% af de ansatte hos Baidu, Kinas svar på Google, er kvinder.
Faktisk er over halvdelen af alle nye internetvirksomheder i Kina grundlagt af kvinder, mens 61% af kinesiske virksomheder har en eller flere kvindelige direktører ansat.
”Jack Ma har gentagne gange opfordret andre ledere til at ansætte så mange kvinder som muligt, da han er overbevist om, at kvinder bliver meget magtfulde i det 21. århundrede,” fortæller Christina Boutrup.
Ifølge analyser fra The Peterson Institute og University of Arizona giver flere kvindelige ledere et boost på 15 procent i forhold til indtjeningen, samtidig med at teams med kvindelige ledere er 20 procent mere innovative.
Så Jack Mas opfordring til at få flere kvinder ind i virksomheden og i topledelsen giver også god mening set fra et forretningssynspunkt.
Ser man på kinesiske virksomheder, er flere af dem da også ved at nærme sig Amazon, Apple og Google i markedsværdi. Og tre af verdens fire mest værdifulde startups er i dag kinesiske.
Vi skal udnytte hele ressourcepoolen
I Danmark er blot 24 procent af medarbejderne i it-branchen kvinder, og dermed går vi glip af et stort forretningspotentiale.
”Hvis vi ikke udnytter hele ressourcepoolen, får vi ikke alle de gode kompetencer i spil, som kan være med til at flytte den danske it-branche fremad. Så der er helt klart brug for, at vi bliver bedre til at tænke diversitet ind, når vi rekrutterer vores fremtidige potentialer,” udtaler Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.
Skal vi lykkedes med at få flere kvinder i it, er det dog ikke nok blot at lave flere målrettede stillingsannoncer.
Først og fremmest skal interessen for it vækkes fra en tidlig alder, så flere piger får lyst til at skabe og lære gennem teknologi.
Her har IT-Branchen med Coding Class-initiativet gennem flere år sat kodning og kreativitet på skoleskemaet hos flere tusinde skolebørn, og på den måde været med til at skabe en interesse for it hos langt flere børn landet over.
”Der er også brug for, at man på de videregående uddannelser tænker strategisk i at få flere unge kvinder ind på STEM-uddannelserne, og sørger for, at de får øjnene op for de mange fantastiske muligheder, der er i branchen,” siger Birgitte Hass.
Sidst men ikke mindst, skal nogle af de mange kvindelige rollemodeller synliggøres – f.eks. gennem de mentorordninger og netværk for kvindelige ledere, som IT-Branchen faciliterer.