Du skal arbejde fra fremtiden og bagud

Skal din virksomhed have succes, skal du vende de gængse forretningsstrategier på hovedet. Det var hovedbudskabet fra futuristen Peter Fisk på IT-Branchens lederdøgn.

Du skal arbejde fra fremtiden og bagud

Som leder er man vant til hele tiden at skulle levere på næste kvartals omsætning, slå konkurrenterne og inspirere medarbejderne til handling, så man når de 10% vækst eller forbedringer, som virksomheden har sat som mål.

En performancekultur som måske nok gør det muligt at optimere det eksisterende setup, men som samtidig forhindre os i for alvor at forandre og flytte virksomheden.

Og det er en stor fejl, hvis man spørger den prisvindende futurist, Peter Fisk, der havde lagt vejen forbi IT-Branchens lederdøgn.

Next is now

I en virkelighed, hvor udviklingen accelererer hurtigere end nogensinde før, og hvor man ikke bare taler om forretningsmæssige men om store fundamentale og globale forandringer, kan man ikke bare tillade sig at kigge et kvartal eller et år frem, når man skal definere sin strategi.

For fremtiden er her allerede, eller ”Next is now” som Peter Fisk startede med at konstatere fra scenen, og de mest succesfulde virksomheder i verden formår nu at udvikle helt nye forretningskoncepter og -områder på få måneder i stedet for år.

En hastighed man bliver nødt til at matche, hvis man ikke vil overhales indenom.

Samtidig ser vi nogle store globale megatrends, som man som virksomhed også bliver nødt til at forholde sig til.

Hav modet til at vende tingen på hovedet

I stedet for kun at fokusere på, hvordan man blot lægger 10% til sidste års resultat ved at effektivisere og forbedre noget eksisterende, bør man have modet til at stille sig det helt store spørgsmål.

”I stedet for at fokusere på, hvordan I kan blive 10% bedre om et år, bør I spørge jer selv, hvordan I kan blive 10 gange bedre om fem år, og så regne bagud og lægge en plan for, hvordan I når det mål. Det er det, de bedste og mest innovative virksomheder gør lige nu,” fortalte Peter Fisk fra scenen.

Hans pointe var, at man i stedet for at diskutere klassiske vækstplaner for 1, 3 og 5 år frem i tiden, i stedet bør stille sig udfordringen: Hvis vi skal være 10 gange større om fem år, hvad skal vi så have opnået om tre år, og hvad skal vi så sætte i gang af forandring allerede i år?

En pointe han underbyggede med en lang række cases, hvor virksomheder for alvor havde forandret hele deres forretning ved at tænke på netop denne måde.

The performer transformer leader

Der er ingen tvivl om, at ledere skal kunne levere økonomiske resultater på kort sigt. Men der er også en stigende forventning om, at de skal kunne forny forretningen, så de også sikrer fremtidens indtjening.

Ikke bare som en enkeltstående strategi – men som en kontinuerlig forandring.

Her handler det i høj grad om, at få det, som Peter Fisk kalder et ”Growth mindset”, hvor man som leder evner at skabe en inspirerende vision for fremtiden, så forandringerne giver mening og skaber nye muligheder. Naturligvis uden at glemme de kortsigtede resultatmål.

Man skal med andre ord både kunne være en performer og en transformer som leder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *