Danmark står overfor en reform, der skal gentænke og fremtidssikre fremtidens sundhedsvæsen, ved at skabe bedre balance i sundsvæsnet og flytte sundheden tættere på borgerne, bl.a. ved at øge brugen af digitale løsninger.
Forhandlingerne omkring sundhedsreformen går nu i gang mellem partierne. I den forbindelse opfordrer IT-Branchen til, at reformen er med til at sikre, at de store teknologiske og digitale gevinster, der findes i sundhedsvæsenet, høstes.
Konkret anbefaler IT-Branchen, at man i forhandlingerne sigter mod tre ting.
1. Frigør 10.000 årsværk nu gennem hurtigere udbredelse af modne teknologier
De digitale løsninger er klar og alleredei dag kan vi frigive 10.000 årsværk ved at udrulle veldokumenterede digitale løsninger i det offentlige.
Både Strukturkommissionen og Robusthedskommissionen har fremhævet digitalisering som et af de mest afgørende værktøjer til at sikre sundhedsvæsenets bæredygtighed. IT-Branchen støtter aktivt op om denne anbefaling.
Øget anvendelse af digitale løsninger kan reducere behovet for fysiske rammer i sundhedsvæsenet. I den foreslåede prioritering er der afsat 22 mia. kr. til vedligeholdelse og modernisering af sygehuse, hvilket er 10 gange mere end de 2 mia. kr., der er afsat til nye digitale løsninger.
IT-Branchen foreslår at justere prioriteringen, så der afsættes mindst 4 mia. kr. til at styrke udbredelsen af nye digitale løsninger, i stedet for de nuværende 2 mia. kr.
Robustkommissionens forslag om et ”Digital First”-princip vurderer IT-Branchen kan have en stor effekt. Det kræver dog, som kommissionen foreslår, at det understøttes af konkret finansiering og klare incitamentsstrukturer.
Regeringens udspil om ”Sundhed tæt på dig” er således en god start, men et generelt ”Digital First-princip ” bør føre til at borgerne løbende får ret til flere digitale tilbud. Det gælder også for de sundhedsfaglige og kliniske områder.
2. Fjern barriererne gennem klare og centralt fastsatte fælles juridiske rammer
I dag tolkes regler om databeskyttelse m.m. vidt forskelligt fra kommune til kommune, region til region og fra myndighed til myndighed. Det skaber store barrierer for udrulningen af digitale løsninger.
IT-Branchen støtter, som anbefalet af både Strukturkommissionen og Robusthedskommissionen, et dedikeret arbejde for at skabe gode juridiske rammer for datadeling og teknologivalg i sundhedsvæsenet.
For at undgå den nuværende fragmentering og inkonsistens anbefaler vi, at der indføres én central juridisk vurdering, som udarbejdes med et mål om at etablere fælles retningslinjer og fortolkninger af lovgivningen.
Det vil reducere barriererne for effektiv brug af data og teknologier som cloud og AI samt sikre en mere ensartet og sikker håndtering af sundhedsdata.
Samtidigt bør vi undgå nationale særregler og skabe et mere åbent og harmoniseret marked ved at fokusere på EU-compliance.
Ved at indføre tydelige, harmoniserede juridiske rammer kan vi åbne op for flere digitale løsninger og gøre Danmark til et mere attraktivt marked.
Samtidigt begrænser lovgivningen på flere områder at data og teknologier kan deles og udnyttes fuldt ud. Derfor er det nødvendigt at sikre, at lovgivningen er opdateret, så den understøtter ambitionerne om øget digitalisering og større produktivitet, hvis potentialerne skal realiseres.
3. Sæt retning og skab fremdrift uden at kvæle innovation og udsyn
En klar strategi og en mere central styring er nødvendig for at sætte retning og øge fremdriften. Men en for stram centralisering risikerer samtidig at kvæle det innovative digitale økosystem. Så det gælder om at finde balancen.
IT-Branchen støtter oprettelsen af Digital Sundhed Danmark og den mere centrale styring af sundhedsvæsenets digitale udvikling. IT-Branchen har dog en bekymring for, at for stram centralisering kan hæmme innovationen.
Hvis der fra centralt hold fastlægges, hvilke digitale løsninger der udvikles og implementeres nationalt, risikerer vi at undergrave det mangfoldige økosystem, der leverer innovative løsninger til sektoren.
Vi skal sikre, at der fortsat er plads til udvikling og implementering af lokale og specialiserede løsninger, samtidig med at vi udbreder de allerede kendte og effektive løsninger.
IT-Branchen støtter, at der opbygges en national dataplatform, hvor data kan hentes for at vises i relevante sammenhænge.
Det skal ikke være en driftsplatform, hvorpå de enkelte sundhedsløsninger afvikles. En sådan tilgang vil forhindre internationale løsninger i at kunne fungere i Danmark og begrænse danske leverandørers muligheder for at eksportere dansk-udviklede løsninger til udlandet.
IT-Branchen anbefaler, at der bygges videre på eksisterende strukturer, og at der sikres et internationalt udsyn ved at understøtte dataudveksling på et internationalt niveau – som minimum på EU-niveau.
Dette vil give muligheder for at håndtere data på tværs af landegrænser og fremme en global tilgang til digitale sundhedsløsninger.