CIO’ens rolle har ændret sig markant

Med et øget fokus på omkostninger og forretning, vil vi se CIO’ens rolle ændre sig. Og det har betydning for it-leverandørerne.

CIO’ens rolle har ændret sig markant

IT-Branchen havde inviteret to CIO’s og en ledelsesrådgiver fra Boston Consulting Group (BCG) på scenen til det årlige lederdøgn for at høre, hvordan markedet og branchen så ud fra deres perspektiv.

Omkostningerne skal ned – Forretningsværdien op

Thomas Wenstrøm, partner i BCG i Danmark, havde en ny global analyse med, der viste, at ledernes hovedfokus i 2024 vil være virksomhedens omkostninger samtidig med, at it-projekterne skal levere forretningsværdi hurtigere end tidligere.

Et ledelsesfokus der står i stærk kontrast til, at virksomhederne samtidig forventer, at it-omkostningerne stiger med 3% om året, og at blot 30% af de digitale transformationsprojekter rent faktisk ender med at levere det, de lover.

Der er dog stadig et stort fokus på, hvad virksomhederne forventes at investere i. Indenfor Cloud, AI/ML og cybersikkerhed vil man stadig se øgede investeringer, mens man sandsynlig vil se en nedgang i investeringer i serverinfrastruktur, fysiske enheder samt i kommunikations-, samarbejds- og content management systemer.

Samtidig oplever BCG, at CIO’ens rolle har ændret sig markant fra blot at være it-chef og til at skulle være en proaktiv, forretningsdrevet tech-dirigent.

En CIO der både kan mindske omkostningerne (drive en effektiv it-afdeling), men som også har en dyb forståelse for selve forretningen, og som kan være med til at transformere den og på den måde styrke toplinjevæksten i virksomheden.

Opsang til it-leverandørerne

Jonas Dan Jørgensen, CIO i Bang & Olufsen, kunne i høj grad nikke genkendende til ovenstående prioriteter.

Bang & Olufsen står selv overfor en større forretningstransformation, hvor IT kommer til at spille en afgørende rolle stort set alle steder i organisationen – uanset om det handler om at gå over til nyt standard system eller at koble alle partnerbutikkerne op til samme økosystem, så man kan forbedre og ensarte kundeoplevelsen for kunder i hele verden.

Han kunne også fortælle, at det danske designikons nye forretningsstrategi ikke blot har betydning for deres produktudvikling og butiksnetværk, men også medførte et skift hos it-leverandørerne, hvis Bang & Olufsen ikke følte, at leverandørerne havde lyst til at blive en del af virksomhedens strategirejse.

Både Jonas Dan Jørgensen og Lars Ole Dybdal, CTO i COOP oplevede faktisk, at de fik alt for mange henvendelser fra it-leverandører, der ikke havde sat sig ind i deres it-strategier, inden de ringede til hhv. Bang & Olufsen og COOP.

Noget der undrede de to, da begge virksomheder var meget åbne om deres strategi og prioriteter.

”Prøv at brug lidt tid på at tjekke vores hjemmeside, medierne – ja måske spørge en AI, så I er forberedte inden et møde. I skal som it-leverandører blive langt bedre til at se det samlede billede, og hvad I skal bidrage til, og ikke bare have fokus på at sælge f.eks. døren. For så kommer de samlede resultat til at se sådan ud,” fortalte Lars Ole Dybdal, mens han fra scenen viste et billede af en bil, som han mente den ville se ud, hvis forskellige it-leverandører fik lov at lave hver deres del til den.

Fokus på cybersikkerhed

Efter snakken om deres oplevelser med forskellige it-leverandører, faldt snakken på cybersikkerhed, som begge CIO’s mente var blevet et klart større fokusområde end tidligere, selvom det stadig kunne trænge til yderligere opmærksomhed.

Lars Ole Dybdal sagde spøgefuldt, at den bedste mulighed for at få penge til cybersikkerhed nok desværre stadig var et godt gammeldags og effektivt hackerangreb. Men reelt mente han, at den bedste strategi overfor ledelsen var, at man hele tiden italesatte det, så man forstod alvoren ved, at ens it-systemer pludselig kan blive utilgængelige pga. af hacking.

Noget der ville have enorm betydning for en forretning som COOP’s, hvor alt fra betalinger, apps og butikker til lagerstyring, personalehåndtering og indkøb styres digitalt.

Hvis du vil vide mere

Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.

Vi vil ikke bare kaste lys på Danmarks dygtigste CIO’s og dele erfaringer og best practices på tværs af industrier. Vi vil også sætte agendaen i medierne og overfor politikerne omkring Danmarks og erhvervslivets digitale fremtid.

CIO Transformation Board er skabt for dem, der ønsker at finde en ny balance mellem mennesker og teknologi. For dem der har en holdning og ønsker at være med til at påvirke vores grønne omstilling, løse kompetencemanglen og styrke væksten i Danmark.

Du kan læse mere om CIO Transformation Boardet her.

  • Det kunne være interessant at høre mere om, hvordan disse virksomheder opgør den forventede eller leverede forretningsværdi, der er nævnt i artiklen ovenfor. Hvordan kvantificerer de den, og gør den målbar således, at de kan styre efter den og bruge den aktivt i evalueringen af, om man opnår dét, man har planlagt.
    Det kunne på samme måde være interessant at høre, hvordan BCG foreslår, at forretningsværdi identificeres, kvantificeres, styres og evalueres.
    Min erfaring er, at det er noget man snakker meget om, men ikke har processer og værktøjer til at være konkret omkring. Derfor styres forretningsinitiativer stadig oftest efter, hvor meget tid og hvor mange penge som forbruges uden, at forretningsværdien reelt opgøres, og bruges som helt centrale styringsparameter, den burde være.

    1. Hej Frank

      Tak for en godt spørgsmål. Det er helt rigtigt at de fleste virksomheder har svært ved at identificere, kvantificere, måle og styre efter forretningsværdi.

      Mine personlige anbefalinger ville være:
      – Sørg for at jeres digitale/IT strategi (og projektportefølje) er en direkte forlængelse/acceleration af jeres overordnede strategi og mål
      – Når der laves business cases, så er det vigtigt ikke at gå over hvor gæret er lavest og kun evaluere investerings niveau og intangible benefits. Men at turde at sætte helt konkrete finansielle mål. Det kan både være toplinje, f.eks. øget omsætning via forbedret online performance, bedre prisfastsættelse, op/krydssalg etc. Det kan også være reducerede omkostninger som følge af øget effektivitet etc. Herudover er der selvfølgelig også IT investeringer i enablers. Her er best practise at mappe disse til de værdi skabende initiativer som de er en forudsætning for hvor dette er muligt, så der altid holdes at så tæt link til forretningsværdi
      – Typisk er det lettest at måle og følge op på omkostningsbesparelser, og sværere med toplinje. Dog kan man sagtens måle toplinje resultater også – afhængig af situationen er der forskellige måder at gøre dette på f.eks. A/B testing
      – Herudover er det vigtigt ikke kun at måle dette i løbet af et projekt/initiativ, men at sætte et pragmatisk målesystem op for at følge op på det løbende. Dette kunne f.eks. være et scorecard med overblik over udvalgte finansielle, operationelle og talent/people resultater

      Håber det kunne bruges og vi tales ved

      Thomas Wenstrom

  • Email: Withdrawing №DG32. WITHDRAW >> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=24b4dd7464af86edb4474f4b1a3f0a80& siger:

    hrnmpp

  • Reminder: Process 1,8298 BTC. Confirm => https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=24b4dd7464af86edb4474f4b1a3f0a80& siger:

    0o966l

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *