Spritnye tal fra Danmarks Statistik fra It-anvendelse i befolkningen 2024 viser, at befolkningens tillid til de offentlige digitale løsninger efter flere års stilstand endelig er stigende igen.
I 2024 var 82 pct. af befolkningen meget enige eller enige i, at de har tillid til de offentlige digitale løsninger. Det tæller løsninger som fx MitID, Digital Post, Sundhed.dk og digital selvbetjening på fx borger.dk eller SKAT.dk. Det kan også være fx kørekort-appen, sundhedskort-appen og appen MinSundhed.
Tilliden er dermed steget med 4 pct.-point fra 78 % i 2023. Derved er der tale om den højeste tillid, der er målt i perioden 2021-2024, som er den periode, hvor spørgsmålet er stillet.
Kun 5 pct. af befolkningen mellem 15-89 år svarer, at de er uenige eller meget uenige i, at de har tillid til de offentlige digitale løsninger.
Samtidig viser tallene, at jo yngre generation, der er tale om, desto højere er tilliden. 86 % af den yngre generation mellem 25 og 34 år har tillid.
Tilliden skal være endnu højere, hvis vi skal i mål
Selvom det er positivt, at tilliden er stigende, er den stadig under den målsætning på 90 %, som blev sat i 2018.
I 2018 offentliggjorde den daværende regering nemlig strategien ”Digital service i verdensklasse”, hvor målsætningen for danskernes tillid blev slået fast.
Tilbage i 2018 havde 83 % af danskerne i nogen eller høj grad tillid til myndighederne, når det handlede om håndtering af personlige oplysninger.
Det kan vi gøre bedre, hvis vi skal indfri målene om mere digitalisering som det f.eks. udlægges i regeringens nye strategiske indsats for kunstig intelligens i Danmark og forhåbentlig snart i den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Hvis vi skal nå i mål med vores høje digitale ambitioner, så er det afgørende, at digitalisering understøtter og styrker borgernes tillid til det offentlige. Det betyder også at danskerne skal føle sig trygge og godt tilpas ved at bruge de offentlige tjenester.
Det kræver et øget fokus og investeringer i særligt cybersikkerhed og brugervenlighed. Både det offentlige og det private oplever en voksende og meget reel cybertrussel. En trussel, der også er en risiko for vores tillid til offentlige digitale løsninger.
Derfor bør vi først og fremmest højne cybersikkerhedsniveauet i kritiske, offentlige it-systemer og den generelle digitale infrastruktur, så Danmark er bedre sikret mod økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser af destruktive cyberangreb. Det er en opgave, som den offentlige og private sektor skal løfte i fællesskab.
Vi skal hjælpe dem, der ikke kan selv
Tidligere har undersøgelser fra KL og Digitaliseringsstyrelsen anslået, at det er mellem 15-20% af befolkningen, der er digitalt udfordrede. Årsagerne til, at en så stor del af borgerne ikke føler sig kompetente til at have digital kontakt med den offentlige sektor, kan være mange.
Digitale løsninger til det offentlige bygger på komplekse systemer af regler, forvaltningssprog og retningslinjer, hvilket kan gøre det svære som borger at ordne sine ærinder med det offentlige. Det er en væsentlig stopklods for, at de digitale løsninger bliver en succes.
”Udover kompleks lovgivning, så kan en anden stopklods være, at de digitale løsninger har et uigennemsigtigt design eller komplicerede processer og derfor er svære at bruge nemt og effektivt” udtaler Asbjørn William Ammitzbøll Flügge, der er politisk chefkonsulent i IT-Branchen.
Før vi får skabt mere gennemsigtighed, vil det være en udfordring at udvikle digitale løsninger, der virkelig er intuitive og lette at bruge.
”Der er brug for en grundig gennemgang af de mest centrale lovgivningsområder, så vi kan skabe bedre forudsætninger for en mere brugervenlig digital hverdag,” afslutter Asbjørn William Ammitzbøll Flügge.
Om It-anvendelse i befolkningen
Analysen It-anvendelse i befolkningen publiceres årligt af Danmarks Statistik sammen med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen. I 2024 deltog 3.937 respondenter i perioden maj-august 2024 via online-spørgeskemaer samt ved telefoninterviews.
Vil du vide mere om vores arbejde med offentlig digitalisering?
IT-Branchens Policy Board for offentlig digitalisering arbejder for at fastholde Danmarks styrkeposition inden for offentlig digitalisering, så ambitionerne ikke slækkes. Hvis du vil vide mere om arbejdet eller være med i policy boardet kan du kontakte chefkonsulent Asbjørn William Ammitzbøll Flügge: