Ny aftale sætter retning for det offentliges digitalisering

Den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2026-2029 sætter borgernes tillid og brugervenlighed i forreste række, men IT-Branchen savner de store ambitioner.

Person med ipad

Vi har ventet spændt på den. Den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der skal sætte retningen for Danmarks digitale udvikling de næste fire år.

Nu er den nye strategi for 2026-2029 endelig blevet offentliggjort under overskriften ”Sammen griber vi de digitale muligheder”. Bag den nye strategi er Regeringen, KL og Danske Regioner.

Strategien adskiller sig fra tidligere ved ikke at bestå af store, brede og forpligtende programmer, men i stedet fokusere på fire fokusområder og 12 konkrete initiativer. Samtidig er der også en tæt kobling til det nye målbillede for AI i den offentlige sektor, som netop er udgivet af Digital Taskforce for kunstig intelligens.

Positivt at brugervenlighed og borgerne er i fokus

Strategien lægger vægt på at gøre de offentlige digitale løsninger mere brugervenlige og tillidsskabende for borgerne. Eksempelvis skal nye initiativer gøre det lettere for borgere at håndtere digitale fuldmagter og samtykker, så deres kontakt med det offentlige bliver både enklere og mere gnidningsfri.

”Det er positivt, at en fællesoffentlig digitaliseringsstrategi så markant sætter brugervenlighed og borgernes tillid i højsædet,” siger Asbjørn William Ammitzbøll Flügge, der er chefkonsulent med ansvar for offentlig digitalisering i IT-Branchen.

IT-Branchen gav tilbage i november 2024 vores indspark til, hvad de nye strategi skulle centrere sig om. Med 6 anbefalinger lagde vi op til, at dem, der kan og vil, skal være mere digitale, samt digitale rettigheder for borgere og virksomheder, fx ret til videomøder frem for fysiske møder.

Og selvom der er fine aftryk fra IT-Branchens indspil at spore i den nye strategi, så mangler de store ambitioner, mener chefkonsulenten. Han bliver suppleret af forperson for Policy Board for Offentlig Digitalisering, Michael Wätjen og vice president i cBrain:

”Det er svært at se, hvor de nye tiltag er henne i strategien? En del af initiativerne har været planlagt og aftalt længe. Initiativerne, eksempelvis om at forbedre sammenhængen i det offentlige gennem fælles it-arkitektur er fine, ja, men det arbejde har været i gang de sidste 10 år og det vil vi også skulle arbejde i fremtiden”.

Hvor er bølgeplanerne, SMV’erne og det grønne?

Selvom strategien bl.a. sætter fokus på en styrkelse af det offentliges digitale suverænitet, og der også er ambitioner om at skabe en mere effektiv offentlig sektor – specielt i samklang med den digitale taskforce for kunstig intelligens, så savner vi i IT-Branchen en mere forpligtende strategi.

”Skal vi løse de komplekse udfordringer samfundet står over for, så skal vi have en mere digital offentlig sektor. Her så vi gerne, at man satte konkrete mål for udbredelse af teknologier, og eksempelvis ladet sig inspirere af 00’erne bølgeplaner for digitale selvbetjeningsløsninger.” siger Michael Wätjen og fortsætter:

”Vi har enormt gode erfaringer fra de mange pilotafprøvninger med forskellig teknologi. Her ville det være oplagt, hvis strategien beskrev, hvordan man mere aktivt vil sætte strøm til de erfaringer vi har, og gå fra lille skala til stor skala, så vi høster gevinsterne” påpeger Michael Wätjen.   

Selvom der er mange relevante initiativer, mangler der et tydeligt fokus på, hvordan det offentlige i højere grad kan åbne op for samarbejde med erhvervslivet – særligt med de små og mellemstore virksomheder. Der er behov for mere incitament og færre barrierer. Derfor savner vi i IT-Branchen, et stærkere erhvervspolitisk fokus i den nye strategi, ligesom vi gerne så at grøn omstilling fyldte mere.

”Vi må desværre konstatere, at de grønne ambitioner, udover på byggeområdet, er fraværende, ligesom strategien heller ikke gør det mere attraktivt for SMV’er at udvikle digitale løsninger til det offentlige,” afslutter Asbjørn William Ammitzbøll Flügge.

Det indeholder strategien

FOKUSOMRÅDE 1 En brugervenlig digital offentlig sektor. En sammenhængende, brugervenlig og inkluderende digital offentlig sektor, hvor borgerne møder moderne og intuitive løsninger og har let adgang til hjælp fra andre.

FOKUSOMRÅDE 2 En ansvarlig og værdiskabende anvendelse af ny teknologi. En fortsat effektiv offentlig sektor, der leverer et højt serviceniveau, ved at skabe fælles rammer for ansvarlig og værdiskabende anvendelse af ny teknologi som fx kunstig intelligens.

FOKUSOMRÅDE 3 Et sammenhængende digitalt fundament. Systemerne skal i højere grad hænge sammen og dermed skabe forudsætningerne for sammenhængende borgerforløb og bedre myndighedsdrift. Dette skal ske gennem udbredelse af fælles infrastruktur og arkitektur.

FOKUSOMRÅDE 4 Et fælles samarbejde om øget digital suverænitet og digital udvikling i Europa. Muligheder og udfordringer fra omverdenen skal håndteres ved at styrke det fælles samarbejde om digitale initiativer fra EU, skabe en sikker og robust digital offentlig sektor samt arbejde for øget digital suverænitet og et marked for digitale løsninger, der er kendetegnet ved ansvarlighed og konkurrence.

Vil du vide mere om vores arbejde med offentlig digitalisering?

IT-Branchens Policy Board for offentlig digitalisering arbejder for at fastholde Danmarks styrkeposition inden for offentlig digitalisering, så ambitionerne ikke slækkes. Hvis du vil vide mere om arbejdet eller være med i policy boardet kan du kontakte chefkonsulent Asbjørn William Ammitzbøll Flügge:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *