På en ellers solrig torsdag valgte godt 500 energiske 6. klasses-børn fra 12 forskellige skoler rundt omkring i Odense, at møde op til en dag i kodningens tegn.
De 12 klasser var nomineret til Coding Class finalen, hvor hvert hold skulle præsentere deres selv-kodede spil for en række dommere, så den helt rigtige vinder kunne kåres.
Kreativiteten og energien var på sit højeste
Robo Fight, Panda Power og Robos Parkour var navnene på blot en lille håndfuld af de 12 spil der blev præsenteret ved dette års Coding Class finale.
Børnene har gennem det seneste skoleår fået lov til at arbejde kreativt med at kode deres helt eget computerspil, hvilket mundede ud i Coding Class finalen, hvor de kreative løsninger skulle stå deres test.
”Vi har i dag samlet godt 500 elever fra 12 forskellige skoler i Odense, for at finde ud af hvem der skal vinde Coding Class finalen. Her er en helt fantastisk stemning, og børnene kan lave meget andet end at kode. De kan bl.a. afprøve robotter, VR-briller og se hvordan man bygger en computer,” siger Susanne Crawley, Rådkvinde for Børn og Unge forvaltningen i Odense Kommune.
Der var rigtig mange gode spil repræsenteret ved finalen, og de blev alle vurderet af det stærke dommerpanel.
Men kun én gruppe kunne rende afsted med titlen som dette års Coding Class vinder, og det blev drengene, der havde udviklet Robos Parkour, der løb afsted med førstepladsen.
”Det har været en helt fantastisk dag hvor der er blevet præsenteret virkelig mange gode spil. Det er netop initiativer som Coding Class vi har brug for i vores branche. Det giver børnene mulighed for at arbejde med både den kreative del, men også programmeringen bag, så de forhåbentlig får vækket en interesse indeni,” siger Claus Winther, partner i eCommerce virksomheden Oxygen og formand for IT-Branchen Fyn.
Den rette investering for fremtidens erhvervsliv
Børn og unge i dagens Danmark står overfor en verden der er digitaliseret som aldrig før, og de kommer i fremtiden til at leve en hverdag, hvor teknologi er en integreret del. På arbejdet, der hjemme og mange andre steder.
”I Odense Kommune synes vi, at teknologiforståelse er enormt vigtigt, fordi at børnene i dagens Danmark er digitale i langt højere grad end tidligere. Det er derfor vigtigt at børnene lære at forstå brugen af teknologi og beherske sig i en digitaliseret verden,” siger Susanne Crawley og fortsætter.
”Vi ser Coding Class som en utrolig god investering, da projektet får skabt en interesse i børnene for at arbejde med IT og teknologi. Og netop den interesse har vi brug for, da der er mangel på kompetencer i den robot- og IT-kluster der har udviklet sig i Odense, men også i IT-branchen generelt.”
I Odense Kommune har man oplevet så stor oppakning af Coding Class, at kommunen har valgt at indføre teknologiforståelse i samtlige 6. klasser i Odense Kommune fra næste skoleår.
Prøv kræfter med børnenes spil
Vi har været så heldige, at få adgang til de flotte spil som børnene har lavet, så kan du jo udfordre en kollega eller to.
- Bii Buu
- Mission Space
- O
- Ohøj Landkrabber
- Panda Power
- Rainbow Journey
- Robot Fight
- Robotinvasion
- Robros Parkour
- Sario
- Supermarket
- The Robot Memory Game
- Virus Files
Vil du vide mere om Coding Class?
Hvis du er interesseret i at vide mere om hvad Coding Class er, kan du læse mere om initiativet på vores Coding Class side eller tage kontakt til Mette Lundberg, Direktør for politik og kommunikation.