Når JP Morgan meddeler, at de vil bruge 76,2 mia. kr. på it i 2019, og man kan læse, at Danske Bank brugte 1,7 mia. kr. på it sidste år, er der ikke mange internt i finansverdenen, der løfter et øjenbryn.
For den størrelses it-budgetter har været virkelighed i sektoren i flere år. Og med IDC’s forventning om at bankerne samlet vil bruge svimlende 1.924,1 milliarder kr. på it i 2021, ser det ikke ud som om, at de massive it-investeringer stopper i nær fremtid.
Her bliver pengene brugt
Spørger man Claus Hjort Bjerre, der er udviklingsdirektør i Bankdata, er der tre grunde til, at bankerne investerer så massivt i it, som de gør i disse år.
Først og fremmest er der efter finanskrisen kommet en lang række krav og stramninger fra landenes finanstilsyn, som bankerne skal overholde.
”Nogle år kan næsten halvdelen af bankernes it-udviklingsbudget gå til nye compliancekrav, så det er ganske massive investeringer, vi ser pga. den øgede regulering. Samtidig har implementeringen af persondataforordningen også kunnet mærkes i finanssektoren,” siger Claus Hjort Bjerre.
En anden ting, it-budgetterne bruges til, er den fortsatte automatisering og effektivisering bankernes drift.
”Rentemiljøet har i mange år været negativt og nedadgående for bankerne, hvilket har presset indtjeningen. Derfor ser de naturligvis også på, hvordan man kan mindske omkostningerne i banken. F.eks. ved at understøtte alle processer digitalt, så mere og mere kan håndteres uden menneskehænder,” udtaler Claus Hjort Bjerre.
Og netop den digitale selvbetjening er det tredje store fokusområde for bankerne, når det kommer til it-udvikling.
”Der ligger et utroligt stort markedspotentiale i at digitalisere hele rådgivningsprocessen, så kunderne kan håndtere mere selv. Ting som online forbrugsoverblik, personal financial management og automatiseret intelligent rådgivning er noget bankerne i den grad investerer i lige nu, for at kunne differentiere sig fra konkurrenterne i fremtiden,” fortæller Claus Hjort Bjerre.
Kræver samarbejde og indsigt, hvis man vil slå de store
Udfordringen for mange små og mellemstore danske banker er så, hvordan de skal slå de store finansinstitutter, når deres it-budgetter blot er en brøkdel af mastodonternes.
I et ekstremt konkurrencepræget marked som finanssektoren ligger svaret måske noget overraskende i, at man faktisk skal øge samarbejdet med sine konkurrenter.
Her kommer Bankdata ind i billedet. Med over 700 medarbejdere er det en af Danmarks største finans it-virksomheder, og som noget ret unikt ejes de af ni danske pengeinstitutter, der også er deres kunder.
Det har været en succes for dem. Ved at lægge it-udviklingen i ét fælles selskab, er det faktisk lykkedes de små og mellemstore danske banker at overhale deres internationale konkurrenter på flere områder indenfor digitale finansielle services.
”Når flere konkurrerende banker udvikler i fællesskab, er prioriteringen naturligvis altid kompleks. Vi skal derfor ikke bare hele tiden vise, at vi har fingeren på pulsen, men også sørge for, at alt, hvad vi laver, sker i tæt samarbejde med vores kunder.”
Bankdata sørger af samme grund for, de hele tiden har et miks af forskellige profiler i virksomheden, så de kan rådgive kunderne om både de bank- og it-mæssige udviklingstendenser.
”Vi har også et tæt samarbejde med Copenhagen Fintech, så vi er opdaterede på, hvad der sker i start-up miljøet. Laver de noget spændende, så prøver vi det gerne af i et pilotprojekt med en af vores kunder og ser, om ideerne kan flyve.”
Brug kunderne til at styrke udviklingen
Sidder man som it-virksomhed men en række kunder, der hver for sig har små budgetter, men dog fællestræk i forhold deres ønsker, så kan man måske lade sig inspirere af Bankdatas udviklingstilgang.
For det giver ofte bonus at samle it-budgetterne, da der typisk kan udvikles hurtigere og bedre løsninger, end hvis man sad med det hele alene.
Claus Hjort Bjerre har følgende gode råd til, hvordan man som it-virksomhed får et succesfuldt fælles udviklingsarbejde op at stå mellem sine kunder:
- Prioritering. Udviklingsønskerne er altid større end budgetterne, så der skal prioriteres. Her er det vigtigt, at man fra starten gør det klart, at man ikke kan stille alle tilfredse med alt.
- Gennemsigtighed. Processen i prioriteringen og strategien skal være transparent. Ellers køber kunderne ikke ind på projekterne.
- Lyt og beslut. Det er vigtigt, at man viser, at man lytter til alle involverede kunder. Man skal dog sørge for, at det i sidste ende er it-virksomheden, der kan træffe den endelige beslutning, hvis kunderne er uenige.