Den massive vækst og generelle udvikling i landet er bl.a. et resultat af en stigende interesse fra udenlandske virksomheder, der ønsker at tage del i Indiens vækstpotentiale og udvikling i kombination med flere vækst-initiativer taget fra regeringens side.
Så hvis din virksomhed overvejer at gå ind på et vækstmarked, så er Indien måske en kommende forretningsmulighed.
Fra udviklingsland til tech-land
For at fremme den indiske vækst og sætte Indien på den globale agenda, arbejder den indiske regering på at fjerne de markedsbarrierer, som tidligere omfavnede det indiske marked, bl.a. gennem initiativet ”Make in India”.
Ud over ”Make in India”-initiativet har den indiske regering også valgt at investere i initiativet ”Digitize India” vis formål er at skabe en stærk digital infrastruktur samt at skabe en befolkning med en høj digital faglighed, så Indien også kan være på forkant, når det kommer til digitalisering og teknologiudvikling.
For at skabe grobund for et digitalt Indien har man derfor sat særligt fokus på Indiens unge befolkning.
Indien er kendt for at have verdens yngste befolkning, da ca. 600. mio. indere er under 25 år.
For at få de mange unge til at drive den digitale udvikling og være med til at påvirke Indiens fremtidige konkurrencedygtighed har regeringen investeret massivt i det indiske uddannelsessystem.
Det har resulteret i, at man siden 2014 har åbnet 226 nye universiteter, hvor især uddannelser indenfor AI, Machine Learning, IoT og Big Data-teknologi er blandt de mest populære.
Høst potentialet i Indien
Indien er i den grad kommet med på den digitale bølge og er i dag ikke blot den nation med flest mobil-brugere i verden, men også verdens andenstørste online marked.
Der ligger derfor ikke kun et stort potentiale for at lancere digitale produkter og services på det indiske marked, men også for at samarbejde med indiske udviklingsafdelinger gennem outsourcing og offshoring.
Ydermere leverer Indien, grundet landets geografiske lokation, også en ekstremt effektiv time-to-market-effektivitet, hvilket især er en fordel, hvis man som virksomhed opererer på tværs af geografiske afstande.
Indien er blevet til en nytænkende, kreativ og agil nation, og det vil i den grad få landets nuværende og fremtidige potentiale til at resonere i resten af verdenen.
Skal din virksomhed tage del i det internationale potentiale, eller er du blot interesseret i at høre mere om mulighederne for internationalisering, så kontakt Sif Neldeborg.