Efter tre år som softwareudvikler i IT Minds, var det blevet tid for Magnus Jensen til at få lidt mere ansvar og blive leder for sit eget team af udviklere og praktikanter.
Men COVID-19 gav nogle ekstra udfordringer i forhold til at kunne etablere sit team og sig selv som leder, da det pludselig ikke var muligt fysisk at mødes som gruppe eller med de enkelte medarbejdere.
”Som et nyetableret team, hvor det er planen, at flere skal sidde mere eller mindre fast ude hos kunderne, er det ekstremt vigtigt, at vi hurtigt får skabt nogle gode og stærke relationer mellem hinanden, så vi også agerer og føler os som et team. Men det har altså krævet lidt ekstra under coronaen,” fortæller Magnus.
Teamet blev opbygget virtuelt
Han startede op med to medarbejdere i december, men allerede i februar var teamet vokset til af være 11, hvoraf langt de fleste var blevet ansat og onboardet med kun 1-2 fysiske møder.
”Vores HR-afdeling har været helt fantastiske til at udarbejde et corona onboarding-program, så der bliver taget godt hånd om vores nye kollegaer og på trods af, at vi ikke kan give dem helt den samme velkomst, som vi måske havde ønsket,” siger Magnus.
Ud over en fysisk ansættelsessamtale, har de nye medarbejdere i princippet kun været inde den dag, hvor de startede. Der fik de lidt morgenmad og blev kort introduceret til de vigtigste personer fra de administrative back-end funktioner, så de vidste, hvor de kunne få hjælp med mange af de praktiske ting.
Derefter har resten stort set været virtuelt, selvom der har været en klar plan fra HR omkring det at starte ude hos en kunde, at få løbende opfølgning på trivsel, etc.
Sænk paraderne og fokuser på den enkelte
Selvom Magnus’ team er til at overskue antalsmæssigt, og medarbejderne måske også ligner hinanden på mange punkter mht. det faglige, så er der alligevel stor forskel på, hvordan den enkelte fungerer i en hybrid hverdag.
Nogen har et større behov for at connecte, mens andre ikke af sig selv melder lige så aktivt ind omkring deres situation.
Derfor er det også Magnus erfaring, at man som leder hurtigere skal have en føler ude og være god til at skræddersy sin kommunikation til den enkelte medarbejder, når man nu ikke ses fysisk hver dag.
”Du skal give medarbejderne en grund til at fortælle, hvordan de har det og finde noget, den enkelte finder relevant at tale om. Og så skal du som leder også turde sænke paraderne, så du giver lidt af sig selv, og ikke tager dig selv for seriøst. Det er vigtigt, at kunne grine sammen.”
Udover at prioritere at tale med medarbejderne, når de fysisk er på kontoret, så har han også fundet ud af, at Slack har fungeret rigtigt godt, da man hurtigt kan vise tegn på liv, og tage temperaturen på den enkelte medarbejders motivation.
Kommunikationen har han også tilrettet, så den matcher den enkelte person – ofte på en uformel og kreativ måde. F.eks. Kan Magnus finde på at lave en sjov GIF eller en rebus med medarbejderens navn i emojis for at bryde isen.
Relationer skal skabes mellem alle – ikke kun med dig selv
Som ny leder og med et team, der er spredt fysisk på flere lokationer, kan man som leder hurtigt komme til at fokusere på at skabe personlige relationer med alle i teamet.
Det er ifølge Magnus også vigtigt. Man skal bare ikke glemme, at man som leder også har et ansvar for, at der skabes relationer mellem alle i teamet.
”Vi har nok en meget ung kultur i IT Minds, hvor vi normalt nyder godt af en masse sociale arrangementer og tiltag sammen. Det har desværre ikke været muligt under coronaen, og derfor har vi måtte finde på en række nye online aktiviteter, som kan være med til at opbygge relationer på tværs,” udtaler Magnus.
Han fortæller, at de blandt andet har arrangeret interne LAN-events, hvor de har spillet Counter Strike mod hinanden, afholder online fredagsbar og arrangerer små hurtige digitale kaffemøder, hvor man med en kop i hånden lige mødes online og taler om alt mellem himmel
og jord.
Tre gode råd om virtuel ledelse
Magnus er ikke i tvivl om, at vi også i fremtiden kommer til at se langt flere virksomheder, hvor flere medarbejdere oftere arbejder hjemmefra og online.
Derfor skal man som leder også allerede nu planlægge med en virkelighed, hvor ens team bliver mere eller mindre hybridt fremover.
Skal man lykkedes med dette, har han gjort sig tre erfaring, som han gerne vil give videre:
- Interesser dig for, hvad medarbejderne laver og har det. Det er vigtigt, at man tager sig tiden til at lytte til ikke bare det faglige, men også hvordan den enkelte medarbejder har det.
- Gør kommunikationen personlig. Man skal turde sænke paraderne, give lidt mere af sig selv og skræddersy sin tilgang til den enkelte, da folk er meget forskellige – også selvom de på papiret kan se ens ud.
- Skab relationer mellem hinanden. Som leder har man også et ansvar for, at teammedlemmerne imellem skaber både faglige og sociale relationer med hinanden, så det er vigtigt, at man også bruger tid på dette.