Sådan arbejder du effektivt og afbalanceret fra hjemmet 

Medarbejderne er begejstrede for remote arbejde. Det viser en helt ny undersøgelse fra IT-Branchen. Men hvordan får du hjemmearbejdet til at fungere på bedste vis? Du får her 5 konkrete råd. 

Sådan arbejder du effektivt og afbalanceret fra hjemmet 

2020 har været et år, hvor størstedelen af det danske arbejdsmarked har skulle forholde sig til nye måder at arbejde på.

Det var for både arbejdsgivere og arbejdstagere en stor omvæltning, da Statsministeren i marts ikke kun opfordrede, men også beordrede danskerne til hjemmearbejde. 

Meget tyder dog på, at vi her anno efteråret 2020 langt hen ad vejen har vænnet os til idéen om at arbejde i eget hus. Ja, vi har måske endda mere end vænnet os til det. 

Ifølge en ny rundspørge blandt medarbejdere i danske virksomheder, mener 61,7%, af de 191 adspurgte nemlig, at hybridt arbejde – dage både derhjemme og på kontoret – har forbedret deres work-life-balance. 

En god balance mellem arbejde og fritid skaber mere overskud i dagligdagen. Dette afspejles også i meningsmålingen, hvor 60,5% siger, at er blevet mere produktive af at arbejde på denne måde. Og kigger man ud i fremtiden, vil 2 ud af 3 da også gerne fortsætte med at arbejde remote, hvis de selv kunne vælge.

Spørgsmålet er bare, hvordan man gør dette bedst muligt. For der er ingen tvivl om, at det at arbejde remote, er noget andet end at arbejde på kontoret. 

Du får derfor her fem konkrete råd til at få et godt, effektivt og balanceret arbejdsliv – hjemmefra: 

1. Sæt personlige mål med chefen 

Det er en god idé, at du sammen med din leder afstemmer, hvordan din arbejdsdag bedst ser ud, og hvornår er det optimalt at være på kontoret eller sammen med nøglekollegaer.

De hjemlige arbejdsforhold vil for de fleste være anderledes end på kontoret – f.eks. har du måske familiemedlemmer hjemme i huset i løbet af arbejdsdagen, hvilket ændrer på dine arbejdsrutiner.  

Du skal derfor gøre det klart for din chef, hvilken indsats du kan levere og i hvilket tidsrum du bedst gør dette, og ud fra det sætter I så i fællesskab nogle mål, som du kan møde.  

2. Sørg for at holde fri 

Mange bruger faktisk flere timer på arbejde, når de sidder hjemme, end når de fysisk møder ind. For når din arbejdsplads er dit hjem, kan det nemlig være svært at sætte et sluttidspunkt for arbejdsdagen.  

Det er derfor særligt vigtigt, at du fra dagens begyndelse fastslår et klart klokkeslæt, hvor computeren slukkes og notifikationer fra arbejdsmailen slås fra.  

3. Inddel dit hjem i zoner 

For bedst muligt at adskille arbejdsliv og privatliv i dit hjem, kan det være en idé at inddele dit hus eller lejlighed i forskellige områder. Herved får du rum eller pladser, som kun er helliget arbejde, mens resten af huset er til familie- og fritid.  

På denne måde bliver det nemmere mentalt at indstille sig på, at nu handler det om at arbejde, mens det samtidig også kan være lettere at lægge arbejdet til side, når sluttidspunktet for arbejdsdagen så er nået. 

4. Start og slut dagen med motion og frisk luft 

Når man arbejder hjemme, er det ikke altid, man husker vigtigheden af fysisk aktivitet og frisk luft. Den tid du ellers ville have brugt på transport til og fra arbejde, bør du i stedet bruge på at få kroppen aktiveret – f.eks. en tur i fitnesscentret eller gå-, løbe- og cykelture.  

Dermed får du også en før og efter rutine til din arbejdsdag. Herudover kan en kortere gåtur midt på dagen også bidrage til mere energi til eftermiddagens arbejde.  

5. Vær fortsat social med kollegaer 

At arbejde hjemmefra kan i længden blive en ensom affære. Selvom de faste møder afholdes virtuelt, bør man derfor også huske at vedligeholde den mere uformelle stemning mellem kollegaer. For at gøre dette kan du f.eks.: 

  • Holde fælles virtuel frokostpause med kollegaerne i din afdeling, eller virksomhed, enten dagligt eller én dag om ugen. 
  • Mødes én gang om ugen, uden for arbejdstid, med en eller flere kollegaer over en øl eller en kop kaffe. Dette kan både gøres fysisk, hvis man har kollegaer som bor i ens nærområde, eller virtuelt.  

På denne måde fastholder man en fællesskabsfølelse og man får et rum til at ventilere positive såvel som negative ting fra både arbejds- og privatliv. 

Når verden er blevet mere normaliseret post corona, kan vi vente os en virkelighed med den hybride arbejdsplads, hvor man tager det bedste fra begge verdener af hjemmekontor og ens officielle kontor. Her gælder netop de samme tips, som også gavner i et hybridt arbejdsliv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *