Den store inspirationskilde på dagen var 15-årige William Kattrup. William har kodet siden han var 8 år gammel, og i dag har han lavet app-spillet ”Unicorn Jungle”, der har ligget nr.1 i app-store med over 200.000 downloads.
Derudover går William til forelæsninger på DTU om kunstig intelligens.
”I takt med at teknologien bliver en større og større del af vores hverdag, synes jeg, at det er vigtigt, at børn lærer at kode og forstå teknologi. Har man kendskab til teknologien og kan programmere den selv, vil det give en kæmpe fordel. Jeg tror, at det vil give noget besvær, hvis børn slet ikke lære at forstå teknologi,” siger William.
Både IT-Branchens direktør for politik og kommunikation, Mette Lundberg, og flere af IT-Branchens partnere på Coding Class, bl.a. Hitachi, KMD og SAP, var også mødt op for at opleve, hvordan børnene tog imod projektet.
”Det var helt fantastisk at se, hvordan alle børnene var tændte på at skulle i gang med at være skabende og kreative med it. I dag fik vi set, at børnene er klar til at have it i folkeskolen – nu mangler vi blot at overbevise de voksne om, at det er en nødvendighed at få kodning på skoleskemaet,” udtaler Mette Lundberg.
Seks uger med kodning
I løbet af dette skoleår vil flere 6. klasser i København være startskuddet på det, der forhåbentlig bliver en fast del af folkeskolen i fremtiden.
Børnene vil selv vælge tema, og derefter få undervisning i bl.a. abstrakt tænkning og kodning, som til slut bliver afsluttet med et virksomhedsbesøg. Her vil de opleve, hvordan virksomheder arbejder med it i hverdagen.