“Når man giver børn indsigt i, hvordan de kan løse dagligdagens udfordringer gennem teknologi, så er de i dén grad på. Og de er utroligt dygtige til at finde på kreative løsninger, der rent faktisk kan hjælpe andre mennesker,” fortæller Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.
Nu skal trivsel prioriteres i skolen
F.eks. havde Ulrikka fra 6. klasse på Øster Farimagsgade Skole i København sammen med sin gruppe lavet en app, der fokuserede på elevernes trivsel på skolen.
Havde en elev haft en dårlig dag, kunne deres løsning hurtigt identificere, hvorfor dagen ikke var så god. Derefter kunne læreren og resten af klassen så hjælpe med at gøre resten af dagen bedre for den pågældende elev.
Motion for programmører
Anna Langeland, Nadja og Anna Møller havde lavet en app til it-virksomheden Trifork, der skulle få virksomhedens mange kontorfolk og programmører til at dyrke lidt mere motion i arbejdstiden – dog uden at de kom til at svede.
De havde derfor lavet et program med forskellige yoga- og åndedrætsøvelser, som medarbejderne i Trifork kunne bruge en eller flere gange om dagen for lige at komme op ad stolen og samtidig få refokuseret deres energi.
Flyv frygten væk
For Falkberg Kommunikation havde Julius og Tom lavet et spil for folk, der nemt blev meget nervøse, når de skulle præsentere noget overfor andre.
Deres tilgang var at lave et minispil, hvor man som falk skulle overleve ved at flyve rundt på en bane – og hvor der så løbende i spillet kom gode råd om forskellige præsentationsteknikker.
På den måde fik de kombineret glæden ved at spille, samtidig med at de fik formidlet nogle vigtige kommunikationsværktøjer til folk, der havde en tendens til at blive usikre, når de skulle stå og fortælle noget overfor et publikum.
Coding Class er en succes
Over 2.700 elever har i år været igennem Coding Classes rundt om i landet, og regeringen er lige nu ved at undersøge, hvordan man fremadrettet kan gøre det til et fast fag i folkeskolen.
En agenda som IT-Branchen mener, er vigtig for fremtidens samfund.
”Coding Class initiativet handler om at give børn en teknologisk indsigt og nogle værktøjer, så de selv kan skabe og finde frem til nye løsninger på nogle af de problemer, som de bliver mødt med i hverdagen. På den måde kan de også i højere grad være med til at bidrage positivt i et digitaliseret samfund som vores,” siger Birgitte Hass.