Den konkurrencemindede medarbejder (D-profilen)

For at gøre tingene så konkrete som muligt, har vi lade os inspirere af DISC-profilerne og beskrevet fire personlighedstyper ud fra den terminologi.

Men der kan være mange måder at klassificere og måle personlighedstyper på, og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden. Så se de fire personlighedstyper som en inspiration til at kunne genkende forskellige medarbejdertyper og ikke som en facitliste.

Det væsentligste er, at man som leder er opmærksom på, at ens medarbejdere har forskellige personligheder og behov.

Den konkurrencemindede medarbejder (D-profilen)

Disse personer er ofte meget handlings- og resultatorienteret og trives i et hurtigt tempo med meget energi. Det er meget udadvendte personer, der nyder at tage kontrol, og som tager hurtige beslutninger og sætter gang i aktiviteter.

Du vil opleve dem som uafhængige og selvsikre tænkere med en stærk tro på egne evner. De kan også opleves som nogen, der har behov for at være i centrum og have kontrol. Måske lidt stædige.

De er også kendetegnede ved at være meget loyale og beskyttende – især overfor deres team, som de er villige til at kæmpe for. Det er også personer, der er ærlige og direkte, selv når det kan blive ubehageligt.

Deres motivation er i høj grad drevet af succes, belønning og anerkendelse, og de har et stærkt konkurrenceinstinkt med et klart ønske om at vinde. De sætter høje mål og stræber konstant efter at forbedre sig.

Ofte vil man se denne personlighedstype trives som ledere, iværksætter eller indenfor salg og jura.

Sådan genkender du dem:

  • Søger øjenkontakt, læner sig ofte lidt fremad for at vise, at de er i kontrol
  • Bruger håndbevægelser til at understrege deres pointer  
  • Sproget vil være hurtigt, direkte og med et højt tonefald

Det skal du gøre:

  • Vær organiseret og logisk i din struktur
  • Start med at kommunikere målet og kom til sagens kerne (det store billede, ikke detaljer)
  • Forklar kort om udfordringer og kom med forslag til handlingsorienterede actions

Det skal du undgå:

  • Deltage i for meget hyggesnak
  • Være passiv eller reserveret
  • Lade kaldet eller mødet overstige den planlagte tid

Ord der virker på dem: Opnå, Implementere, Løsning, Styre, Modig, Konkret, Effektiv, Realistisk, Udfordring, Strategi.