Den indflydelsesrige inspirator (I-profilen)

For at gøre tingene så konkrete som muligt, har vi lade os inspirere af DISC-profilerne og beskrevet fire personlighedstyper ud fra den terminologi.

Men der kan være mange måder at klassificere og måle personlighedstyper på, og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden. Så se de fire personlighedstyper som en inspiration til at kunne genkende forskellige medarbejdertyper og ikke som en facitliste.

Det væsentligste er, at man som leder er opmærksom på, at ens medarbejdere har forskellige personligheder og behov.

Den indflydelsesrige inspirator (I-profilen)

Disse personer er kendetegnede ved at være entusiastiske og udadvendte. De er optimistiske og er gode til at skabe kontakt og skabe en positiv atmosfære. Samtidig er de dygtige til at kommunikere deres ideer og overtale andre til at være med på dem.

Du vil opleve dem som både relationssøgende og samarbejdsvillige, og som nogen der er gode til at lytte og forstå andres perspektiver. De vil typisk være meget fokuserede på at opbygge relationer og skabe harmoni i gruppen, og vil derfor ofte også være fleksible og villige til at gå på kompromis.

De er også meget kreative og er gode til at brainstorme nye ideer, og vil opfattes som løsningsorienterede, der altid leder efter nye muligheder. Men de kan også opfattes som lidt for spontane og impulsive i deres beslutningstagning.

Deres motivation er ofte drevet af anerkendelse og nye oplevelser. De trives i rampelyset og elsker at prøve nye ting af.

Typisk vil man se denne personlighedstype indenfor marketing, i relationssalg, træning/uddannelse og i kundeservice.

Sådan genkender du dem:

  • Åbent kropssprog, øjenkontakt og lette fysiske berøringer for at skabe kontakt
  • Bruger hovedbevægelser, smil og nik til at understrege deres følelser
  • Sproget vil være energisk, udtryksfuldt og tonefaldet vil være højt og varieret

Det skal du gøre:

  • Fokuser på det store billede (brug masser af billeder og infografik)
  • Fortæl en personlig historie, som de kan relatere til og skab mulighed for interaktion
  • Tal om actions og løsninger, ikke om udfordringer og konflikt

Det skal du undgå:

  • Tale med en alvorlig tone
  • Involvere for mange detaljer
  • Planlægge langt frem i tiden

Ord der virker på dem: Udvikling, Avanceret, Innovation, Mulighed, Potentiel, Vision, Udfordring, Skabe, Mål, Drømme, Succes.