For at gøre tingene så konkrete som muligt, har vi lade os inspirere af DISC-profilerne og beskrevet fire personlighedstyper ud fra den terminologi.
Men der kan være mange måder at klassificere og måle personlighedstyper på, og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden. Så se de fire personlighedstyper som en inspiration til at kunne genkende forskellige medarbejdertyper og ikke som en facitliste.
Det væsentligste er, at man som leder er opmærksom på, at ens medarbejdere har forskellige personligheder og behov.
Den detajleorienterede analytiker (C-profilen)
Disse personer er kendetegnede ved at være meget analytiske og logiske med fokus på detaljer og præcision i deres arbejde. De er faktabaserede, foretrækker håndgribelige beviser og løser problemer på en systematisk måde.
Du vil opleve dem som meget uafhængige og selvsikre i deres evner, og som nogen der stoler på deres egen dømmekraft. De vil foretrække at arbejde selvstændigt, og er ikke bange for ansvar, at udfordre eller sætte spørgsmålstegn.
De er også meget rolige, og tænker sig om, før de taler – og vil sjældent udtrykke deres følelser stærkt. De vil typisk være gode til at lytte, diplomatiske og opmærksom på ikke at såre andres følelser.
Deres motivation er typisk kvaliteten af deres arbejde, da de stræber efter at levere et perfekt resultat. Det gør dem også meget pålidelige, flittige og dedikerede i deres arbejde.
Typisk vil man se denne personlighedstype blandt ingeniører, analytikere, økonomer og indenfor kvalitetskontrol.
Sådan genkender du dem:
- Undgår øjenkontakt, har ofte et lukket og mere reserveret kropssprog
- Kropssproget er eftertænksomt og præcist, minimal fysisk kontakt
- Sproget er ofte kontrolleret, roligt og med lavt tonefald
Det skal du gøre:
- Fokus på fakta og objektive data (tekst fremfor billeder)
- Fortæl om både fordele og ulemper og brug forretningsagtigt sprog og tone
- Kommuniker de vigtigste detaljer på forhånd – gerne skriftligt
Det skal du undgå:
- Afbryde eller skift emne
- Fremsætte påstande, som du ikke kan underbygge
- Bruge tid på unødvendig small-talk
Ord der virker på dem: Præcis, Konkret, Datadreven, Fakta, Organisere, Logik, Analyse, Optimere, Systematisk, Professionel, Standard.