Undersøg derefter hvad I ved om jeres brugere gennem data og kortlægning af brugerrejser. Det kan være en fordel at få hjælp til denne øvelse, hvis ikke I har prøvet at kortlægge brugerrejser før. Det er ikke svært, men det kræver at I er skarpe på metoden, for at I kan høste gevinster af jeres arbejde senere hen. Vi har samlet nogle gør-det-selv værktøjer her på siden I kan benytte eller lade jer inspirere af. Se hvordan Statsforvaltningen sparede 15 mio kr.
“Det handler for mange virksomheder og offentlige myndigheder om at tilpasse interne processer på baggrund af viden om brugernes adfærd.”
Læs ‘5 UX udfordringer du skal mestre’
Hvem kan hjælpe?
Det er vigtigt at I fra start af har gjort jer klart hvad I vil opnå. Så har I nemmere ved at afsætte tid og budget til jeres arbejde for at forbedre brugeroplevelsen. Det kan være en god ide at søge hjælp til at udregne potentielle gevinster, så både regnskab og ledelse kan være med på projektet. Det allervigtigste er at I har ledelsen og medarbejdere med på hvorfor det er vigtigt at levere en god brugeroplevelse. Det er et frit marked og der er derfor rigtig mange virksomheder som kan hjælpe jer.
“Tænk gerne den gode brugeroplevelse ind i alle de IT-indkøb i allerede foretager jer.”