”Jamen, det må vi jo selv løse det her”.
Med så få ord kan man beskrive den tankegang, der er styrende for de 54.000 færingers liv. Når man er en lille øgruppe, isoleret i Atlanterhavet nord for Skotland og prisgivet vind og vejr, så man må selv løse sine problemer. Om det så er med en praktisk god løsning eller med kreativ teknologi.
Den indsigt fik IT-Branchens CIO Transformation Board, da de tog til Færøerne på inspirationstur.
Et digitalt minisamfund i verdensklasse
Færøerne er nemlig ikke bare dybe fjorde og barskt klima. De har en robust digital infrastruktur, en udbredt og stabil adgang til internet og avanceret offentlig digitalisering. Den færøske regering har prioriteret digital transformation og har udviklet brugervenlige digitale løsninger med den enkelte færing i centrum.
Nicolai M. Balle, direktør hos Talgildu Føroyar, Færøernes styrelse for Økonomi, Administration, IT og Digitalisering, fortalte boardet om de offentlige digitale løsninger, de har udviklet og for nylig lanceret, med et stærkt fokus på borgerne.
Nikolai Balle, som bedst kan betegnes, som en slags CIO for Færøerne, præsenterede, hvordan Færøerne havde planlagt en hel digital infrastruktur fra bunden af. Med projekter som Samleikin (eID), Vangin (Borgers digitale post) og Heldin (API gateway) som omdrejningspunktet har Færøerne i dag fået et simpelt, men enormt effektivt udgangspunkt for deres digitale transformation. De velfungerende løsninger vakte begejstring hos CIO Transformation Boardet:
”Vi CIOs sidder i en enorm kompleksitet i hverdagen og møder også kompleksiteten i alle de ting, der rammer os fra omverdenen fx når der skal skiftes til MitID” fortæller Anne Nørklit Lønborg, board leader for CIO Transformation Boardet:
”Det der var interessant, var de relativt enkle løsninger, som færingerne havde taget i brug. Færøerne havde lavet en pendant til MitID og til borger.dk, og de havde bygget en API-struktur, som var simpel og som fra start var tænkt til at kunne integrere ud mod de private og offentlige institutioner.”
De digitale løsninger fungerede og spillede sammen på tværs på en måde, som er fjernt for os i Danmark, fortæller Anne Nørklit Lønborg: ”Det er selvfølgelig uden sammenligning, fordi Danmark er så meget større, men vi kan alligevel godt blive inspireret af den simple struktur.”
Innovativ og verdenskendt laksebrug
De danske CIOs blev også inspireret fra en anden, mere uventet, kant hos virksomheden Bakkafrost, der står bag en stor del af Færøernes verdenskendte laks. Her var det særligt den løsningsorienterede og innovative tilgang i virksomheden, der vakte begejstring, fortæller Anne Nørklit Lønborg:
”I stedet for at proppe mere teknologi ind i virksomheden, valgte Bakkafrost i virkeligheden at gå tilbage og sige: »Hvordan kan vi tage noget teknologisk ud og løse det på en anden måde? « Nogle gange kan man komplicere tingene mere, ved at bruge mere teknologi”.
Anne Nørklit Lønborg forklarer om en case, der særligt gjorde indtryk. Når Bakkafrost-ansatte fodrede laksene, blev der samtidig målt PH-værdi og om der blev fodret for meget eller for lidt. Bakkafrost havde hyret et eksternt firma, som benyttede enormt avanceret teknologi, til at foretage analyserne. Problemet var blot at udstyret ikke var bygget til det ekstreme vejr, der tit opstår i Færøerne. Hver gang udstyret gik i stykker måtte det eksterne firma derefter sende to mand til Færøerne, sejle dem ud på fjorden og reparere udstyret. En dyr og ufleksibel løsning.
Bakkafrost måtte på ægte færøsk manér derfor selv løse problemet. De udviklede en helt simpel løsning ved at sætte deres eget kamera i en plastikkuppel. Herefter kunne Bakkafrosts egne ansatte sejle ud og skifte reservedelene.
Det er nødvendigt med denne form for fleksibilitet, når man er en it-afdeling på kun 15 personer, som står for både drift, udvikling og sikkerhed, og skal servicere en hel milliard forretning,
Denne case er et godt eksempel på, hvordan naturen og omgivelserne har påvirker færingerne og den måde de tænker på, fortæller Anne Nørklit Lønborg: ”Fordi færingerne er så isolerede, må de klare sig selv og de må bruge de kompetencer de har. I Danmark har man faste roller og skal have en bestemt rolle for at kunne noget,” forklarer hun og afslutter:
”Men på Færøerne snyder rollerne. Man skal bare løse problemet og så er det ligegyldigt hvilken rolle man har i hierarkiet”.
Om The CIO Transformation Board
CIO Transformation Boardet samler de mest visionære CIO’s fra virksomheder, hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen. Læs mere om The CIO Transformation Board her.