AI skal frigive tid, mindske papirarbejdet og styrke den faglige kvalitet. Det kan man læse i ”Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig intelligens i den offentlige sektor”, som netop er udgivet af Digital Taskforce for kunstig intelligens. Bag taskforcen er regeringen, KL og Danske Regioner.

”Det er både modigt og nødvendigt, at taskforcen nu sætter en klar retning for, hvordan AI skal bruges til at frigøre tid og skabe mere værdi for både borgere og medarbejdere,” udtaler Natasha Friis Saxberg, CEO i IT-Branchen og fortsætter:
”Vi i IT-Branchen er begejstrede. Vi har i langt tid råbt højt om, at vi skal bruge den teknologi, vi ved der virker. Det handler ikke kun om at effektivisere. Det handler også om at styrke fagligheden og menneskeligheden i vores velfærdssystem”.
Tre målsætninger sætter rammen
I målbilledet indgår tre målsætninger, som drejer sig om tre temaer:
1. En effektiv og innovativ offentlig sektor: Brug af kunstig intelligens i opgaver og organisering sikrer, at ressourcerne anvendes der, hvor de giver mest værdi, samt at der løbende udvikles nye løsninger og services. Det skal frigøre ressourcer bl.a. der, hvor der mangler arbejdskraft.
2. Skræddersyet og nem interaktion med offentlige myndigheder: Brug af kunstig intelligens i opgaver og organisering gør borgere og virksomheders møde med den offentlige sektor nemmere, mere enkelt og mere personligt.
3. Forstærket faglighed og kerneopgaven i fokus: Brug af kunstig intelligens i opgaver og organisering forstærker de offentlige ansattes faglighed og understøtter, at de har er mere tid til bl.a. borger- og virksomhedsrettede opgaver.
Et af målbilledets hovedpunkter er desuden, at AI skal frigøre mindst 50 mio. timer svarende til ca. 30.000 årsværk i perioden frem mod 2035, hvoraf en væsentlig del skal være realiseret i 2030. Det er en høj ambition, som der allerede er blevet stillet spørgsmål ved. IT-Branchen har tidligere i en analyse bl.a. vist, hvordan velafprøvet teknologi kan frigive 10.000 årsværk i det offentlige.
I vores udspil ”Danmark i front med AI” har vi tidligere forslået, at AI indføres som en borgerrettighed på udvalgte områder. Vi mener, at den offentlige sektor gennem AI-positiv regulering skal forpligtes til på en række områder at stille AI-løsninger til rådighed.
Derfor er de mange konkrete forslag i målbilledet også særligt positive. Især fordi taskforcen nu har fokus på at iværksætte en indsats for at etablere hjemler til brug af kunstig intelligens i den offentlige sektor .
Juridisk uklarhed og regulatoriske byrder i Danmark, og i Europa har, som Draghi påpegede, været en stor udfordring for at realisere digitale teknologiers potentiale. Derfor er det virkelig positivt, at taskforcen sætter gang i arbejdet for at skabe lovhjemler til øget brug af AI i det offentlige. Det er et absolut kardinalpunkt for at lykkes med ambitionerne.
”Der er nu sat konkrete mål og retning for arbejdet. Det er et vigtigt skridt væk fra pilotprojekt er og over mod reel implementering, hvor AI faktisk gør en forskel i hverdagen i det offentlige Danmark”, afslutter Natasha Friis Saxberg.