Under pandemien arbejdede stort set alle ansatte i IT-konsulenthuset Tata Consultancy Services (TCS) hjemmefra. På globalt plan var det omkring en halv million medarbejdere, der sad isolerede under lockdowns verden over. For at sikre medarbejdernes trivsel ringede TCS’s globale HR-Team rundt til hver eneste medarbejder for at høre, om de havde brug for hjælp eller støtte.
En opgave, der kan tage pusten fra selv den mest flittige HR-ansatte, men et godt eksempel på, hvor højt medarbejdertrivsel og virksomhedskultur prioriteres i nogle virksomheder.
TCS er i flere år blevet udnævnt til bedste it-arbejdsplads i Danmark af det uafhængige HR-agentur ”Top Employers Institute”. Også et andet it-konsulenthuset, nemlig danske Delegate, er ligeledes blevet kåret til året bedste it-arbejdsplads af ”Great Place to Work Danmark”.
Vikram Sharma er landechef for TCS i Danmark. Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 614.000 ansatte i 55 lande. TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte.
Camilla Molbech West har været 11 år i Delegate og er People & Culture Specialist. Delegate 210 ansatte leverer it-løsninger til en række danske virksomheder og organisationer baseret på Microsofts cloud-platforme. Delegate er en del af The Digital Neighborhood, som med base i Holland har samlet en række konsulenthuse.
Gode råd til at sikre glade medarbejdere
Men hvad fokuserer de to virksomheder på for at sikre glade medarbejdere, der ikke bare trives, men også bliver i virksomheden mange år?