Mange danskere har det svært med det digitale Danmark

41% af danskerne oplever problemer med deres digitale kontakt til det offentlige, og for hver 4. er udfordringerne så store, at de må søge hjælp hos andre.

Mange danskere har det svært med det digitale Danmark

To ud af fem danskere oplever problemer, når de digitalt skal have kontakt med det offentlige. Og 24% af danskerne har haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening mindst én gang i løbet af de seneste 12 måneder. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik i deres netop offentliggjorte rapport ”It-anvendelse i befolkningen 2022.”

”Vi står med et stort offentligt problem, når så stor en del af befolkningen oplever udfordringer med myndighedernes it-løsninger. Specielt når mere og mere af kommunikationen bliver digital, er det vigtigt, at den så også fungerer,” siger Michael Wätjen, salgsdirektør i Nine og formand for IT-Branchens policy board for offentlig digitalisering.

Det er ikke bare de ældre, men også de unge, der har svært ved den offentlige digitale selvbetjening. Hver 4. unge mellem 15 og 24 år har haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening eller post inden for de seneste 12 måneder.

Samtidig kan man i rapporten læse, at 18% af befolkningen er digitalt udfordret. Det svarer til næsten 900.000 danskere.

Tre fjerdedele af de digitalt udfordrede fortæller bl.a., at de ikke ved, hvordan man installerer en app, og 70% vurderer at de slet ikke eller kun i mindre grad er rustet til at bruge internettet med deres nuværende digitale kompetencer.

”Det er nogle skræmmende høje tal. Det er næsten 1 mio. danskere, som ikke får gavn af den massive digitalisering vi har gennemført i den offentlige sektor. Det betyder dog ikke, at vi skal gå tilbage til papirformularer og rudekuverter, men at vi bliver nødt til at gentænke en stor del af de offentlige digitale løsninger, så flere kan finde ud af at bruge dem,” udtaler Michael Wätjen.

Offentlige digitale løsninger er vigtigere end nogensinde

Ifølge Danmarks Statistik har 97% af befolkningen har været i en eller anden form for digital kontakt med det offentlige i 2022. Og 79% brugte internettet til af lave aftaler eller bookinger hos offentlige myndigheder.

Danmark er i den grad bygget op på et digitalt fundament, og derfor er det afgørende, at det giver værdi for så mange danskere som overhovedet muligt. Det er derfor vigtigt, at der sættes ind med initiativer, der kan forbedre de digitale løsninger, så de bliver lettere at bruge for alle.

”Måske skal vi gøre op med tanken om én løsning, der død og pine skal passe til alle. På nogle områder kan borgere med forskellig forudsætning med fordel tilbydes forskellige løsninger. Det har vi bl.a. set bankerne indføre, hvor de har lavet en forsimplet netbank til ældre, så funktionerne var lettere at overskue. Derfor skal vi i de indledende projektfaser arbejde endnu mere med brugsscenarier og brugere med forskellige behov og forudsætninger,” fortæller Michael Wätjen.

IT-Branchen anbefaler også, at der afsættes flere ressourcer til og fokus på både idéfasen, implementering og idriftsættelse af nye løsninger, så første møde med en ny løsning ikke skræmmer borgerne væk.

Her handler det både om at sætte god tid af til overgangen, at sørge for at det er nemt at få hjælp til de nye løsninger samt at vente med at indhøste evt. gevinster, til man er sikker på, at de faktisk er realiseret.

Og så skal der være ressourcer til at hjælpe borgere med digital selvbetjening, så man kan få uvildig, kompetent rådgivning i og hjælp til de digitale løsninger.

Rapporten viser, at to tredjedele søger hjælp hos familie og venner. Her er der brug for, at det offentlige læner sig frem og bliver en mere relevant ressource, som borgerne i højere grad tilvælger.

1 svar

  1. Man glemmer,at oplyse ,om at f.ex gamle iPads ex.ikke kan opdateres mere.
    Hvis man ikke har råd til nyt. Er man jo væk.
    Jeg tænker særligt, på memid, MitID, så var ex. Skat væk. Med den sidste opdatering af MitID, var jeg ude af det digitale.måtte fritages .
    Men min gamle iPad kan stadig bruges til SMS og e-mail
    Købe nyt har ikke råd?!!
    Der er ingen der nævner dette.
    Kontakt til det offentlige er svært hvis du ikke er online.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *