Tænk på oplevelser som om de er software

Til eventet Future of Retail, gav det internationale digitale designbureau AKQA inspiration og insights fra det fremadstormende kinesiske marked for e-commerce.

Tænk på oplevelser som om de er software

Dagens gæst var med fra Shanghai og her kunne Steven Gutteridge, executive director of product & design fra AKQA Greater China, fortælle om et kinesisk retail-marked, der på mange områder er lysår foran de danske og europæiske markeder.

Særligt når det kommer til at skabe helhedsoplevelser og nye måder at interagere med sine kunder og både in-store og online. For et brand er kun så succesfuld som summen af de oplevelser, som kunden har med brandet.

Tænk derfor i langt højere grad i oplevelser og ikke kun hvilke services, som du leverer til dine kunder. Husk at også at alle kunder er forskellige og uanset hvor de møder dit produkt, skal det være tænkt ind i en samlet kundeoplevelse.


Steven Gutteridge præsenterede en række cases (se nedenfor) fra det kinesiske marked med de nyeste tendenser inden for social commerce, omnichannel og dét at skabe personlige oplevelser.

Hans bedste råd lyder:

  • Test dine løsninger/produkter på individniveau, men huske at bygge dem, så du kan skalere, når behovet er der

  • Arbejd ud fra ”Just good enough” – dvs. få dine produkter hurtigere på markedet og tilpas dem løbende dine kunders behov og ønsker. Det behøver ikke være perfekt fra start.

  • Brug de kanaler, som dine kunder er på i stedet for at bruge en masse kræfter på at ændre deres adfærd – og udnyt de forskellige muligheder, der er både online og offline til at skabe oplevelser med dine kunder.

Future of Retail er det første event i Future of-serien. Konceptet går ud på at invitere thought leaders inden for udvalgte emner inden for design, etik og forretning.

Her kan du se Steven Gutteridges præsentation fra dagen. Du kan også læse mere om Den gode brugeroplevelse som nøglen til vækst.

Steffen Blauenfeldt Otkjær, CEO i AKQA Denmark var sammen med IT-Branchen vært for denne første event. Værtskabet går på skift.


Social e-commerce & Nike: Dét at bruge sociale netværk og medier til at genere salg vinder mere og mere indpas, og på bagkant af Covid-19 har live-streaming af events og oplevelser udviklet sig til at være en attraktiv måde at engagere sine kunder og øge salget. Så da Nike lancerede en ny løbesko engagerede de potentielle kunder på en række online platforme, men også via et storstilet event in-store. Kunderne in-store og offline blev fastholdt via konkurrencer, møder med verdensklasse atleter og kendisser, men de havde også muligheden for at deltage i en fysisk halvmaraton under eventet. Både oplevelsen in-store i central Shanghai og online var skræddersyet til at skabe opmærksomhed og opbygge et community omkring Nike. Resultatet var, at løbeskoene blev udsolgt på 10 minutter.

Omnichannel & HEMA: Når online og offline smelter sammen. Supermarkedskæden, HEMA, ses som trendsætteren, når det kommer til at få online og offline til at gå op i en sammenhængende og brugervenlig oplevelse. F.eks. kan du gå rundt i supermarkedet og via en app bestille varer til hjemmelevering inden for en time ligesom du kan scanne alle varerne og se opskrifter, tips og information om forsyningskæden. Alle fordelene i de fysiske butikker er også tilgængelig online – og vice versa.  

Personlige oplevelser & L’Oréal: Hvordan kunden bliver co-creator på deres egen interaktion med et brand. L’Oréal har i Shanghai skabt et oplevelsesunivers, som i arkitektur og indretning er skabt til det personlige møde baseret på omfattende dataanalyse. Ved brug af interaktionsværktøjer in-store og koblet til alle digitale platforme og sociale medier tilbyder de skræddersyede tips til makeup og hudpleje, hudanalyser både in-store og virtuelt og med mulighed for køb hvor og når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.