Sweco er en af Europas førende virksomheder når det handler om at transformere byer og samfund gennem bæredygtig rådgivning inden for byggeri, arkitektur, infrastruktur, vand, miljø, energi og teknologi.
En stor del af Swecos arbejde har siden starten af 00’erne involveret udvikling af portal-løsninger, som er specialdesignet og tilpasset til hver enkelt kunde. Et arbejde der stiller store krav til serverkapaciteten og driften heraf.
I starten af 00’erne var cloud-hosting en ikke-eksisterende mulighed, så hos Sweco måtte man i begyndelsen basere sig på de interne servere, som husets egen it-udviklingsafdeling stod for at drive og passe.
I tiden op til 2010 oplevede Sweco dog en så markant stigning i interessen for deres services, at det lagde et enormt pres på de interne servere.
Det resulterede i, at it-udviklingsafdelingen var afhængig af hjælp fra Swecos interne it-supportere, men da deres primære opgave var at supportere de ansatte i huset med pc’er, netværk, standardsoftware mm, var det ikke et holdbart setup, når forretningen voksede.
Professionalisering ledte til muligheder i skyen
Med den stigende interesse for Swecos ydelser indså man i it-udviklingsafdelingen, at det var både naturligt og nødvendigt at professionalisere de interne hosting-processer.
Sweco begyndte derfor at lede efter en ekstern partner, som skulle stå for den grundlæggende cloud-hosting, da der var brug for mere fleksibilitet og øget performance.
Helt praktisk betød samarbejdet, at den eksterne partner skulle stå for alle de basale ydelser såsom fibernet-forbindelser, serverdrift samt vedligeholdelse, og at Sweco selv stod for at opdatere og overvåge applikationerne.
Et samarbejde med fleksibilitet
Samarbejdet har gjort, at Swecos it-udviklingsafdeling i dag kan arbejde mere agilt på flere forskellige områder.
Den nye løsning har givet Sweco en mere stabil drift af deres systemer, fordi it-leverandøren står for den basale driftsovervågning. Det har resulteret i, at man hos Swecos interne it-support ikke længere supporterer denne del af forretningen, og derfor kan bruge tiden på Swecos interne brugere.
Løsningen har også gjort det langt nemmere for Sweco at tilpasse deres løsninger til kundens behov, da de i dag hurtigt kan skalere op og ned for den nødvendige serverplads, i takt med at nogle kunders løsninger optager mere plads end andres.
”Vi kan nu lettere og hurtigere foretage ændringer i driftsmiljøet, fordi vi i cloud-hosting miljøet har de nødvendige rettigheder, som det kan være vanskeligt at opnå i et driftsmiljø, der er baseret på at servicere interne brugere. Det giver kundeværdi, at vi mere agilt kan reagere på vores kunders behov,” siger Arne Hurup Nielsen, chef for Teknologi og Drift, GIS & IT i Sweco.
Det er Rackhosting, der har leveret den konkrete løsning til Sweco.
For mange virksomheder er cloud-hosting dog stadig en ret ny løsning, og derfor det er en god ide at gøre sig en række overvejelser, inden man indgår i et samarbejde med en potentiel leverandør.
1. Formulér dine behov og krav til performance, sikkerhed, backup og teknisk support, og gå dernæst i dialog med hosting markedet.
2. Den bedste cloudpartner er oftest en du kan tale med, og som kender dine behov og din løsning – det er særligt vigtigt når det brænder på .
3. Spørg ind til udbyderens it-revisionserklæringer – f.eks. ISAE3402. En fyldestgørende revisionserklæring vidner om, at man har godt styr på sikkerhed og processer