To myter om generation Z

Diversitet og faglige udfordringer er ikke super vigtige for generation Z, når de er på udkig efter fremtidens arbejdsplads.

To myter om generation Z

Der bliver skrevet meget om generation Z (dem der er født fra 1997 til 2012). Den første generation, der er vokset op med internettet og mobiler, og som derfor også ofte har fået tilnavne som ”Internet generationen”, ”Digitale indfødte” og ”iGen”. En generation med helt andre krav til arbejdsmarkedet, end vi er vant til.

De stormer lige nu ind op arbejdsmarkedet i en sådan grad, at man forventer, at de vil udgøre 27% af den samlede globale arbejdsstyrke i 2025. En ikke uinteressant arbejdskraft i en branche som vores, hvor manglen på kompetencer stadig ses som den absolut største væksthæmmer.

Men hvordan får man gjort de unge interesserede i netop ens egen virksomhed?

Spørger man Jesper Dansholm, der er direktør for Universum Danmark, og som årligt spørger over 600.000 studerende, unge og erhvervsfolk omkring deres arbejdspræferencer, er der et par sejlivede myter omkring generation Z, som man skal undgå at hoppe i, hvis man vil tiltrække dem til ens virksomheder.

Myte 1 – Diversitet og inklusion betyder meget

En af myterne om generation Z er, at de går meget op i diversitet og inklusion på arbejdspladsen. Men det fylder slet ikke så meget hos de unge, som mange går og tror.

”Lidt ligesom man for nogle år siden troede, at ”purpose” var altafgørende for en virksomheds tiltrækningskraft, så tror mange, at det nu handler om at vise diversitet og inklusion. Det har naturligvis betydning, men er mere en hygiejnefaktor end noget, der medfører et aktivt tilvalg hos de unge. Her betyder løn og karrieremuligheder f.eks. langt mere,” fortæller Jesper Dansholm.

Myte 2 – De unge vil have faglige udfordringer

Hvor vi for 10 år siden så, at udfordrende opgaver og projekter var noget af det vigtigste, når nyuddannede it-specialister skulle vælge job, så er det slet ikke sådan længere. I dag er den parameter rykket ned til omkring 20. pladsen ud af 40 parametre.

”De unge går langt mere op i virksomhedens kultur og arbejdsrammer end de faglige udfordringer, når de vælger virksomheder til. Og det skal man huske af afspejle på både sin hjemmeside og i sine jobannoncer, hvis man vil tiltrække unge talenter,” siger Jesper Dansholm.

Jesper Dansholm har følgende tre råd, hvis man gerne vil have fat i generation Z:

  • Kommunikér eksternt om hvem I er. Mange danske it-virksomheder har faktisk ret godt content (f.eks. medarbejderhistorier og -portrætter samt kultur), om hvem man er som arbejdsgiver. Men det ligger ubesøgt hen på deres hjemmeside.
  • Undgå floskler og generelle emner. Brug noget krudt på at fastlægge jeres Employer Value Proposition, så potentielle medarbejdere kan se what’s in it for them.
  • Hav kant og autencitet. Man kan f.eks. være ærlig omkring, hvad man IKKE tilbyder som arbejdsgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *