Hvornår er man en god rollemodel for andre? Når man har succes og stryger lige til tops? Eller når man går uventede veje og skaber sin egen karriere?
Det er der ikke ét svar på. Men fælles er, at vi alle møder mennesker på vores vej gennem arbejdslivet, som inspirerer os på den ene eller anden måde.
Ny kampagne fra IT-Branchen skal inspirere unge kvinder
Omdrejningspunktet i kampagnen er en række forskellige kvindelige rollemodeller, der gennem deres personlige og faglige fortællinger skal inspirere flere unge kvinder til en karriere i it. Fælles for kvinderne er, at de alle er del af IT-Branchens mentorordning for kvindelige talenter i it, hvor de allerede deler ud af deres erfaringer, viden og netværk.
For måske holder alle fordomme om it-sektoren alligevel ikke helt? Ikke mindst fordi at it og tech er en branche i stor vækst, så mulighederne er mange.
I kampagnen finder du portrætter af stærke og ambitiøse kvindelige rollemodeller. Mange af dem er kommet lidt tilfældigt ind i it-branchen, hvor de nu trives med et højt tempo og gode udviklingsmuligheder, men hvor de også sætter pris på at gøre en forskel for den digitale udvikling af samfundet.
“Hvis vi alle kan det samme og alle er ens, så kommer ingen med alternative virkelighedserfaringer. Og så er vi på den, når vi rammer et marked, der er anderledes end os selv. Når vi ikke har mangfoldighed, opstår der gruppetænkning, og det er en trussel mod forretningen,” udtaler en af rollemodellerne Susanne Schustin, CIO, Blue Water Shipping.
Siden med de kvindelige rollemodeller udvides løbende med nye portrætter.
Vil du vide mere om IT-Branchens mentorordning for kvindelige talenter i it eller gruppen for kvindelige ledere i it, kan du kontakte Charlotte Holm Billund og høre mere.